|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (28.02.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami audiovizuální žurnalistiky v éře konvergence, čímž rozumíme průběžné sbližování médií (rozhlasu, televize, on-line, sociálních sítí atd.) z hlediska přípravy, distribuce a vnímání obsahů. Výsledkem procesu konvergence, který je podmíněn rozvojem technologií, je současný nebo následný výskyt stejných mediovaných sdělení v různých technologických formách. Proces konvergence proměňuje nejen novinářské žánry, ale i rutinní postupy při práci novinářů v rozhlasových a televizních organizacích. Přednášky a semináře jsou podle témat rozděleny do čtyř bloků: 1) základní pojmový rámec týkající se konveregence médií (technologická konvergece, korporátní konvergence, odběratelské konvergence, prostorová konvergence, regulační konvergence, multitasking apod.), vysvětlení pojmů na konkrétních příkladech z praxe (ukázky z vysílání televizních stanic: CNN, BBC News, NBC či Sky News), 2) proměny chování publika v éře technologické konvergence, přelivy publika mezi internetem, televizí, rozhlasem, sociálními sítěmi atd. 3) konvergence a její vliv na fungování mediálních organizací a práci novinářů (občanská žurnalistika, interaktivní žurnalistika, participativní žurnalistika, datová žurnalistika, mobilní žurnalistika), 4) digitalizace rozhlasového a televizního vysílání v České republice, jednotlivé mezníky. ► Jména vyučujících: PhDr. Václav Moravec, Ph.D. ► Rozsah výuky: 1/1 LS ► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia ► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžnými úkoly (40% z celkového hodnocení), 2) ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (60% z celkového hodnocení) - tematické okruhy ke zkoušce budou zveřejněny ve druhé polovině semestru. ► Počet kreditů: 5 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (28.02.2024)
Povinná studijní literatura: - Disman, M. (2000): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Doporučená studijní literatura: - Feldman, T. (1997): An Introduction to Digital Media. London, New York: Routledge. Povinné studijní prameny: - European Parliament resolution of 4 July 2013 on connected TV (2012/2300(INI)). Evropský parlament, P7_TA(2013)0329, [vid. 2013-12-27]. Dostupné z: Vybraná studijní literatura: - Stone, B. (2014): Globální samoobsluha. Jeff Bezos a věk Amazonu. Praha: Práh. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (28.02.2024)
Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžnými úkoly (40% z celkového hodnocení), 2) ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (60% z celkového hodnocení) - tematické okruhy ke zkoušce vycházejí z jednotlivých přednášek a studijních materiálů uložených v SISu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (28.02.2024)
► Stručná charakteristika předmětu: 2) Technologická konvergence a její vliv na zpravodajská média. Aplikace prvků umělé inteligence v žurnalistice (např. strojové učení, hluboké učení, NLP) a limity jejího rozvoje. Spolupřednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. z Centra umělé inteligence ČVUT. 3) Aplikace Fact Search jako příklad technologické konvergence v redakcích zpravodajských médií. Jak může robotika pomáhat novinářům? Spolupřednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. z Centra umělé inteligence ČVUT. 4) Rozptýleni a pohlceni - odběratelská konvergence zpravodajských médií. Přednáška věnovaná přechodu od masového publika k fragmentovaným publikům. 5) Základní pojmy zkoumání publika rozhlasových a televizních stanic (share, rating, reach, multitasking atd.). Proměny chování publika a vliv konzumace tzv. síťových médií (on-line, mobilní telefony či sociální sítě) na média audiovizuální (rozhlas a televize). Spolupřednáška Mgr. Renaty Týmové a Mgr. Jiřího Kubíčka. 7) Prostorová konvergence zpravodajských médií - problematika koncentrace a transnacionalizace informačních a telekomunikačních sektorů. Přednáška se zaměří též na fenomén glokalizace. 8) Příklady glokalizace v ČR - vlastní produkce HBO CZ a HBO Europe. Příchod značky CNN na český trh zpravodajských médií. Spolupřednáška Luboše Jetmara. 9) Korporátní a socio-funkcionální konvergence a její dopad na zpravodajská média v ČR. 10) Proměny vysílatele veřejné služby v éře digitalizace rozhlasového a televizního vysílání. Případová studie proměn České televize. Oslabení či posílení argumentů pro existenci médií veřejné služby? Spolupřednáška Ing. Pavla Hanuše. 11) Digitalizace v České republice - proměny legislativy. Role regulátora (Rady pro rozhlasové a televizní vysílání) v éře digitalizace televizního a rozhlasové vysílání. Liberalizace regulace. 12) Budoucnost žurnalistiky v audiovizuálních médií - výzvy a problémy, společná diskuse.
► Rozsah výuky: 1/1 LS |