|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (12.10.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (02.10.2019)
Doporučená literatura (1) Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011. (2) Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011. (3) CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2009. (4) ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. (5) FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2011. (6) FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Dostupné také z: https://munispace.muni.cz/book?id=873. (7) Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016. (8) HAUSENBLAS Ondřej. Aktivity před setkáním s básní a při četbě. Kritické listy, roč. 2004, č. 16, s. 5-7. (9) Hausenblas, Ondřej. „Čtení s porozuměním a aktivizace žáka: Činnosti před četbou – při četbě – po četbě literárních textů“. In Košťálová, H. a kol.: Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010, s. 51–56. (10) Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 40–44. (11) Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234–241. (12) Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. (13) Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 83–87. (14) Chaloupka, Otakar. Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č. 2, s. 57–61. (15) Kolár, Robert a kol. Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis, 2010. (16) Kostečka, Jiří. Ještě jednou k pojetí výuky literatury na středních školách. [online] Asociace češtinářů. [cit. 2019-09-27] Dostupné z www: <http://www.ascestinaru.cz/jeste-jednou-k-moznostem-vyuky-literatury-na-strednich-skolach/> (17) Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321–344. (18) KOŠŤÁLOVÁ H., MÍKOVÁ, Š., STANG, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2007. (19) KOŠŤÁLOVÁ, H., STRAKOVÁ, J.: Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). SKAV 2008. Dostupný z WWW: <http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skav_hodnoceni_web.pdf> (20) KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita, 1997. (21) KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing 1995. (22) KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012. (23) Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. (24) Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.5–6, s. 141–146. (25) Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 53–55. (26) NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. (27) PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK PedF 2006. (zejména pasáže "Ve škole") (28) PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. (29) Seminář České knižnice. [online] [cit. 2019-09-29] Dostupné z www: <https://www.kniznice.cz/pro-skoly> (30) ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha:2012. [online] [cit. 2019-14-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf> (31) Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. (32) VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011. (33) VALA, J. Poezie, studenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013. (34) VALA, J., FIC, I. Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. In Český jazyk a literatura, roč. 63, 2012/2013, č. 5, s. 209-215. (35) VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (Výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex 2012. (36) VALA, J., SLADOVÁ, J. Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii.In Český jazyk a literatura, roč. 64, 2013/2014, č. 1, s. 26-33. (37) WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016.
Internetové zdroje zabývající se hodnocením a zásadní školské dokumenty: (1) STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody slovního hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1523>. (2) STANG, J., MÍKOVÁ, Š.: Výhody a nevýhody známkování. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/1522>. (3) STARÝ, K.: Sumativní a formativní hodnocení. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/992>. (4) RVP pro gymnázia [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g> (5) RVP pro střední odborné vzdělávání [online] Národní ústav pro vzdělávání [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.nuv.cz/t/rvp-os> (6) Literatura k hodnocení žáků. [online] Portál RVP [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <http://www.rvp.cz/clanek/928> . (7) Oficiální stránky nové maturitní zkoušky [online] [cit. 2019-15-09]. Dostupné z www: <https://maturita.cermat.cz/>. (8) Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. [online] Cermat, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Dostupné z www [cit. 2019-15-09]: <https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf>
Publikace pro výběr básníků a básnických děl · ČERVENKA, Miroslav et al. Slovník básnických knih: díla české poezie od obrození do r. 1945. Praha: Československý spisovatel, 1990. · FIALOVÁ, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích.. Praha: Academia, 2014. · HRUŠKA, Petr, ed. a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008. · Nejlepší české básně 2014. Brno: Host, 2014. · Nejlepší české básně 2015. Brno: Host, 2015. · Nejlepší české básně 2016.Brno: Host 2016. · Nejlepší české básně 2017. Brno: Host, 2017. · Nejlepší české básně 2018. Brno: Host, 2018. · ZÁBRANA, Jan, ed. Jak se dělá báseň. Praha: Československý spisovatel, 1970. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (12.10.2021)
Hodnocené výstupy ke zkoušce - Příprava k básnické sbírce (respektive vybrané básni/básním)
- Příprava k literárnímu žánru/ literárnímu směru/ autorské osobnosti
Doporučená literatura ke zkoušce: Viz doporučená literatura u prvního až třetího semestru didaktiky (viz požadavky k zápočtu na načteno k jednotlivým semestrům) a materiály ze seminářů.
|