Poslední úprava: PhDr. Ondřej Hausenblas (13.02.2019)
Seminář je zaměřen na didaktiku literární výchovy (LV) a rozvoj čtenářství. V letním semestru se naučíme, jak učitel vybírá texty a co má dělat, aby jim sám porozuměl, když má naplánovat hodinu či dvouhodinu literární výchovy a průběžně vést děti ke čtenářství celoživotnímu. K tomu bude třeba přečíst několik základních příruček, v nichž se o čtenářství a čtenářské gramotnosti pojednává - k zápočtu bude každý mít z četby své osobní pracovní výpisky ve formátu, kterému se v semináři naučí a který pak může používat i v práci s dětmi. Naučíme se plánování pozpátku, k němuž bude třeba umět vyhmátnout z konkrétního textu LPDM zásadní otázku, velkou myšlenku nebo prožitek, určit si cíle hodiny a vytvořit zadání jako důkaz o žákově učení v hodině. K tomu pak si připravíme uspořádaný sled aktivit pro žáky pomocí různých metod podporujících čtenářské dovednosti a vztah. Nejprve se podíváme na video z výuky v 4.-5. ročníku, abyste viděli, jak může vypadat dobře vedená LV. Výuka v semináři bude často modelovat, jak se pracuje se žáky na 1.stupni. Pak budete pracovat na společné přípravě hodiny se společným textem, abychom vedli děti ke skutečnému čtení s porozuměním a prožitkem a rozvíjeli jejich čtenářství. Každý účastník bude mít společný plán opatřen svými vlastními vysvětlujícími komentáři. Části přípravy zkusmo v semináři realizujete, a pokusy budeme natáčet na video a poté reflektovat. Pak bude každý zpracovávat přípravu k textu, který si sám cílevědomě vybere pro děti v 4.-5. třídě. Svou přípravu si aspoň zčásti na svých kolezích zkusíte "odučit". Každý výstup budeme reflektovat a naučíme se tak podávat pozitivní zpětnou vazbu i přemýšlet o tom, proč co ve výuce děláme.
Během semestru provedete hospitaci u některého z vyspělých učitelů LV v školní praxi.
K tomu všemu budete se učit pečlivé výslovnosti a spisovnému vyjadřování (spisovnost a pravopis budou jednou z podmínek k zápočtu), výraznému předčítání, kultivovanému pohybu a demokratickému vztahu k žákovi. Uplatníte své znalosti literární teorie i LPDM a také své předchozí znalosti o pedagogice nebo o metodách výuky různého typu. Během semináře poznáte do hloubky některé opravdu současné knížky pro děti, a uvědomíte si, co dobrého ve čtení do vás vaši učitelé už vložili nebo co nestihli či neuměli.
Bude nutné být vždy přítomen a pracovat a také se připravovat s pomocí sítě i v době mezi semináři, protože se konají 1x za 14 dní. Seminář není možné "odsedět". Počítejte tedy s tím ve svých životních plánech na toto jaro.
V následujícím semestru budete se svými přípravami chodit na literárněvýchovnou praxi do 3.-5.ročníků ZŠ a tam budete mít výstupy a reflexe své práce. Předchozí ročníky si na praxi pochvalovaly, jak se jim důkladná příprava konaná v letním semestru vyplatila.
K zápočtu bude třeba mít úplnou docházku (jako do zaměstnání!), zapsané poznámky z četby odborných pramenů, dokončenou přípravu hodiny k zvolenému textu. Práce v semináři se bude prolínat se sdílením na síti, je nutné být počítačově gramotný a mít dospělou e-mailovou adresu obsahující vaše skutečné příjmení (typ pusinka01@seznam.cz se po 15. roce života už nepoužívá :-)
Poslední úprava: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2010)
Lecture combined with a seminar: Subject of special didactics of reading lessons as a branch, relation to other sciences, esp. to the theory of reception and the theory of children´s reading, methods of specialized work. Reading lessons as a communicative and esthetical educational process, its´ agents, relation of the literature for children and scholar reading lessons, contents and aims of the primary-school reading lessons at 1st degree of primary school. Pubescent´s reading, its´development and cultivation, aspects of reading. Curriculum structure, parts of the curriculum, relation to the language education part in Czech language and literature. Singularities of didactics principles in reading lessons. Methods preferred at primary school, method of motivation and didactics interpretation of the text, creative methods of operation with the text - issue of genre transformation, methodology of expressive reading and recitation.
Communicative approach of reading lessons at 1st degree of primary school, alternative curricula of reading lessons at 1st degree of primary school, definition of curricula in the reading-books, criteria of evaluation of reading-books. Aspects of reading, methodology of reading, interpretation of the text of early readers, work with poetic lyric text, work with story-telling text, work with illustration. Methodology of genre transformation - dramatizing, telling in epic, lyrics as a visual composition. Expressive reading - function, methodology.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.05.2020)
Bude podávána v semináři a na speciální webové stránce skupiny. Každý účastník bude zároveň zkoumat literaturu pro děti na pultech knihkupectví tak, aby měl skutečný přehled o dnešní četbě (žádná Honzíkova cesta, Němý Bobeš ani Malý princ...)
Obnovený seznam literatury s funkčními linky, 6/2020
SIS k Literární výchova a čtení na 1. stupni, Ondřej Hausenblas
Studijní literatury: Povinná literatura:
HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM)
KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)
Doporučená literatura:
HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4
Práce v semináři bude využívat jak přímé účasti v setkáních, tak aktivit mezi nimi během 14 dnů. K tomu bude využíván e-mail a sítě. Produkty práce, reflexe, zápisky budou sdíleny po síti. V přípraváích hodin budete hojně využívat metod, kterým jste se naučili předtím, zejména aktivizujících metod pedagogického konstruktivismu. Mnohým se naučíte na místě tak, abyste jich ihned používali.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (07.02.2018)
Sylabus:
Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku
Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi
Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ
Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením
Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi při čtení a klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi po čtení
Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (07.02.2018)
Požadavky k atestaci: - úplná docházka a aktivní přítomnost v seminářích - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi, - důsledná průběžná příprava vlastní systémově podložené přípravy na hodinu LV s textem, odevzdávání a dopracování úkolů mezi semináři - podpora a reflexe příprav kolegů a kolegyň v semináři
- četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby