|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.02.2024)
Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5442 |
|
||
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (07.02.2022)
Cílem předmětu je zvýšení povědomí o nejrozšířenějších vizuální formách v médiích, fotografie, a zvýšení vizuální gramotnosti posluchačů. Cílem předmětu Média a technické obrazy je seznámení studentů se základními texty fotografické teorie doplněné ukázkami relevantních děl z dějin fotografie. Výsledkem by mělo být hlubší pochopení charakteristik fotografického média, filozofických problémů vázaných na toto médium a prohloubení obecné vizuální gramotnosti posluchačů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.02.2024)
Od studentů bude vyžadována pravidelná účast na přednáškách a aktivní zapojení do diskuze, četba vybraných povinných textů a jejich fotografická reflexe, kritické zhodnocení výstavy, prezentace jedné povinné četby na semináři a vypracování závěrečné eseje. 1) Studentská prezentace vybrané povinné četby na semináři (30 bodů - povinná podmínka pro splnění předmětu ) - cca 15-20 minut prezentace, 15-20 minut následná diskuze (je třeba mít připravené otázky). 2) Závěrečná esej (max. 40 bodů - povinná podmínka pro splnění předmětu) - kriticko-analytická esej na dané téma, bude zadána v dubnu, termín odevzdání do 3.6.2024 3) Fotografická reflexe povinné četby (max. 10 bodů, za každou četbu jeden) - termín odevzdání, vždy nejpozději hodinu před začátkem semináře. 4) Písemné kritické zhodnocení výstavy (10 bodů) 5) Aktivní účast na semináři (10 bodů)
• Více než 91 => A • 81-90 => B |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)
Literatura Povinná četba - viz sylabus.
Základní: BATCHEN, Goeffrrey. Burning with Desire. 1st ed. Cambridge Mass.: The MIT Press, 1999. ISBN 0-262-02427-6 BARTHES, Roland. Světlá komora. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9 BERGER, John. O pohledu. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 225 s. ISBN 978-80-86603-81-0. ELKINS, James. Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 214 s. ISBN 978-80-200-1509-9. ELKINS, James. What photography is. New York: Routledge, 2011. FLUSSER, Vilém. Za filozofii fotografie. 1. vyd. Praha: Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X LÁB, Filip. Postdigitální fotografie McLuhan, Marshall. Jak rozumět médiím MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. SILVERIO, Robert. Nefotografie, Neslova SONTAG, Susan. O fotografii. 1.vyd. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-4719
Další:
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: esej o spadlé draperii. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 211 s. ISBN 978-80-86603-80-3. BORECKÝ, Felix. Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů. Vyd. 1. Praha: Togga, 2011, 286 s. ISBN 978-80-87258-73-6. ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 978-80-246-1672-8. ZUROMSKIS, Catherine. Snapshot photography: The lives of images. Cambridge: MIT Press, 2013, 358 s. ISBN 978-0-262-01929-3. PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009, 201 s. ISBN 978-80-87054 18-5. STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, 471. ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012, 462 s. ISBN 978-80-7331-235-0. BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979. CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie? 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2004. FINEMAN, Mia. Faking it: manipulated photography before Photoshop. New York: Metropolitan Museum of Art, c2012, xvi, 280 s. ISBN 978-0-300-18501-0. EVANS, J., HALL, S.: Visual Culture: the reader. 3. vyd. London: SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6248-4 FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8 FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: Výběr filosofických textů z 80. a 90. let.1. vyd. Praha: Výtvarné umění, 1996. SCOTT, Clive. The spoken image : photography and language. London : Reaktion, 1999 LISTER, Martin (ed.). The photographic image in digital culture. London ; New York : Routledge, 1995. GEFTER, Philip. Photography after Frank / essays by Philip Gefter New York : Aperture : c2009 TAGG, John. The disciplinary frame : photographic truths and the capture of meaning / John Tagg. Minneapolis : University of Minnesota Press, c2009. WELLS, Liz. Photography : a critical introduction / Liz Wells New York : Routledge, 2004 BATCHEN. Geoffrey. Each wild idea : writing, photography, history. Cambridge, Massachusetts : MIT Press, 2002 Controverses : une histoire juridique et éthique de la photographie / Daniel Girardin ; Christian Pirker. Arles : Actes Sud ; Lausanne : Musée de l'Elysée, 2008 ELKINS, James. Photography theory / edited by James Elkins New York ; London : Routledge, c2007 KROUTVOR, Josef a Radim KOPÁČ. Fotografie jako mýtus: pocta černobílé fotografii a jejím tvůrcům. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2013, 189 s. ISBN 978-80-87377-53-6. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)
Přednáška/seminář/diskuze/individuální konzultace. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (07.02.2022)
Absolvování předmětů Historie a estetika fotožurnalismu, Úvod do vizuální komunikace. |