|
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet. Ke zkoušce se mohou hlásit studenti až za 14 dní po zaslání kazuistik učiteli a ten schválí jejich zpracování vhodné ke zkoušce. U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2. |
|
||
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (20.12.2017)
Povinná:
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Praktická cvičení u lůžka povedou zkušení učitelé v oboru – lékaři nebo kliničtí farmaceuti. Výuka bude probíhat v maximálně desetičlenných skupinách a studenti budou mít k dispozici zdravotnickou dokumentaci, možnost hovořit s pacientem a diskutovat problematiku s ošetřujícím lékařem nebo klinickým farmaceutem. Jejich cílem bude získat takto relevantní informace, které použijí v rámci algoritmu SAZE k odhalení signálů rizika vzniku lékových problémů (DRP při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik, k analýze rizika DRP (citlivost pacienta k riziku), změření rizika a sledování risk/benefit a způsob eliminace rizika preventivním opatřením anebo aktivním zásahem při manifestaci rizika pomocí nástrojů klinicko-farmaceutické péče (jak lék užít, jak preventovat lékovou nonadherenci, užití monitoringu a selfmonitoringu; režimová opatření; návrh na úpravu farmakoterapie včetně samoléčby – (nevhodná/vhodná). Studentům ve dvou a tříčlenných skupinách bude vždy přidělen při každém praktiku vždy jeden pacient, kterého takto zanalyzují a vše popíší do wordové prezentace s charakteristikou pacienta, anamnestickými údaji a dopni data, které vyžadují odpovědi na 5 otázek diagnostiky (5OtDg), budou si definovat cíl léčby a pak provedou analýzu, zda je možné, či bylo dosaženo cílů na základě 5otDg a s užitím přímých a nepřímých indikátorů k hodnocení 5. otázky metody 5OtDg. V rámci minimalizace rizik odhalují signály DRP na úrovni nežádoucích účinků, lékových interakcí, kontraindikací a ev. lékových pochybení. Využijí při tom teorie 3 pilířů vztahu nežádoucího účinku (potenciálního nežádoucího účinku) a podávaného léčiva. Tyto podklady pro lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik pak řeší pomocí algoritmu SAZE včetně doporučení, zda intervenovat do způsobu užití léčiva, lékové adherence, monitorování (včetně self-monitoringu), režimových opatření a návrh na úpravu farmakoterapie Rx nebo OTC. Každá podskupina takto připraví detailní strukturovanou prezentaci v PoweriPointové a ve wordové (popiší základní data) formě, které získaly ke kazuistice v nemocnici) garantovi předmětu. To je 7 kazuistik/3člená skupina nebo 5kazuistik/2členná skupina. Jednu kazuistiku si vyberou pro prezentaci na kolokviu, při kterém bude udělen zápočet za docházku; a zhodnocen výkon podskupiny za obhajobu kazuistiky s navrženými řešeními. Studenti, kteří se nezúčastní kolokvia se přihlásí na standardní ústní zkoušku, při které budou prezentovat jednu kazuistiku, která bude v souboru kazuistik kazuistik. Výuku probíhá paralelně s výukou Klinická farmacie II a zde jsou i probírány detailněji principy minimalizace rizik, Teorie tří pilířů, lékové problémy pro maximalizaci a minimalizaci farmakoterapie a využití algoritmu SAZe pro jejich řešení pomocí relevantních nástrojů: 1/ způsob užití léčiv; 2/ lékové adherence; 3/ monitorování dosahování cílů léčby a rizikových faktorů, které toto ovlivňují a NÚ a jeho rizikové faktory; 4/ návrh na úpravu farmakoterapie; 5/ režimová opatření; 6/ riziková i podporující samoléčba pomocí OTC léčiv a potravních doplňků |
|
||
Poslední úprava: Ing. Josef Marek (30.01.2018)
|
|
||
Poslední úprava: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
Praktické cvičení u lůžka pacienta a obecné a prezenrační semináře . Plně interaktivní výuka is pomocí hlasovacího zařízení J.Vlček (Vlcek@faf.cuni.cz) |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (15.02.2024)
Zápočet při dosažené docházky (100% nebo 1 kazuistika navíc za každou absenci) a odeslání 5 kazuistik /2členná či 7 kazuistik/3členna podskupina. Všechny kazuistiky budou vystaveny v Moodle Zkouška proběhne formou kolokvia ve stanovených termínech. Podskupina si vylosuje kazuistiku a po hodině přípravy ji bude prezentovat dalším dvěma podskupinám a v tomto prostředí proběhne diskuze a aktivita při diskuzi a odpovědích bude ohodnocena známkou. Pokud se student nemůže zúčastnit kolokvia přihlásí standfardně v době zkouškového na zkoušku a vylosduje si jednu kazuistiku, kterou budou se zkoušejícím řešit. U zkoušky obou forem bude student/podskupina studentů prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biofarmacie do řešení kazuistiky. |