V relativně nových společenských a technologických podmínkách 2. poloviny 20. století se ustavuje také nové pojetí
umění, které bývá později nazváno "digitálním uměním" nebo také "uměním nových médií". Je domýšlením obsahových
výbojů předcházejícího období, zároveň i reflexí nových společenských situací a technických možností, jakož i vlastním
využitím nových technologií pro uměleckou tvorbu. Kurz bude formou přednášek rekapitulovat hlavní vývojové linie tohoto
umění: souběžně bude konfrontovat historický aspekt (postupné včleňování jednotlivých artefaktů do kontextu umění
nových médií), aspekt technický a technologický (vzájemné ovlivňování techniky a umění), teoretický (adaptace aktuálních
teoretických přístupů pro tvůrčí postupy, inspirativnost vědeckých teorií) a aspekt ryze umělecký (proměna vlastní podstaty
umění).
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (27.08.2019)
The relatively new social and technological conditions of the second half of the 20th century gave rise to a new definition of
art, later named "Digital Art" or "New Media Art". This course gives an overview of key digital art trends, and at the same
time, it focuses on comparing different aspects of this art (historical, technological, theoretical and artistic), i.e.,
the successive integration of artefacts into the artistic context of new media, interactions between technology and art, the
adaptation of theoretical approaches within art practice, and the metamorphosis of the essence of art, respectively.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (27.08.2019)
Povinná:
Bertók, I. – Janoušek, I.. Počítače & umenie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1989, s. ISBN .
Popper, F.. The art at the electronic age. New York: Harry N. Abrams, 1993, s. ISBN 9780810919280.
Wands, B.. Art of the digital age. New York: Thames & Hudson, 2007, s. ISBN 9780500286296.
Shanken, E. A.. Art and Electronic Media . London: Phaidon Press Themes & Movements, 2009, s. ISBN 9780714868585.
Doporučená:
Spalter, A. M.. The computer in the visual arts. Reading, Mass.: Addison-Wesley Longman, 1999, s. ISBN 9780201386004.
Rusch, M.. New media in late 20th-century art. Londýn a New York: Thames & Hudson (World of Art), 2001, s. ISBN 9780500203781.
Wilson, S.. Information Arts, Intersections of art, science, and technology. Cambridge, Mass. – Londýn: The MIT Press, 2002, s. ISBN 9780262731584.
Paul, Ch.. Digital art. Londýn: Thames & Hudson (World of Art), 2003, s. ISBN 9780500203675.
Meredieu, F. de. Arts et nouvelles technologies. Art vidéo, art numerique. Paříž: Larousse/VUEF, 2003, s. ISBN 9782035055422.
Greene, R.. Internet art. Londýn: Thames & Hudson (World of Art), 2004, s. ISBN 9780500203767.
Wilson, S.. Art + Science Now, How scientific research and technological innovation are becoming key to 21st-century aesthetics. Londýn: Thames & Hudson, 2010, s. ISBN 9780500238684.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (23.09.2020)
1. Vymezení předmětu a předpoklady (futurismus, abstraktní malířství, dada, konstruktivismus, Bauhaus, kinetismus) 2. Počítače jako výzva kreativitě a vizualitě (počítače; počítače a hudba, literatura, obraz) 3. Počítače a nápodoba 4. Počítač a proces 5. Snímaný obraz a proměna 6. Simulovaný obraz a napodobování 7. Syntetizovaný obraz a svébytnost 8. Sdílený obraz a předvádění 9. Nová společenská propojení (internetové umění) 10. Sloh elektronické éry (design, hry) 11. Umělý umělec 12. Příroda v nové úloze (bio-art) 13. Pohlcení a odstup (virtuální realita & reálný prostor)
V případě zrušení prezenční výuky bude kurz probíhat v prostředí MS Teams.