Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (14.02.2023)
Kurz se zaměřuje na představení klíčových přístupů a témat současné sociologie spotřeby. Na příkladu různých zájmových oblastí studia (hudba, film, jídlo, alkohol, technologie, nakupování apod.) budeme ilustrovat klíčové koncepty sociologie spotřeby, závěrečné části se pak budeme věnovat teoretických východiskům a perspektivám jak přistupovat ke spotřebě jako sociologickému tému.
Kurz patří mezi sociologické povinně-volitelné profilující předměty.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (06.02.2020)
Prerekvizitou zápisu předmětů je splnění Úvodu do sociologie. Ostatní zájemci jsou vítáni, mohou požádat o dodatečný zápis, pokud mají absolvovaný jiný relevantní úvodový kurz (zejména Úvod do antropologie), popř. žádost relevantně zdůvodní.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (05.02.2020)
Porozumět způsobům, jakým je možné vymezit spotřebu jako fenomén sociologického výzkumu.
Seznámit se s různými přístupy ke studiu spotřeby v sociologii.
Získat základní přehled o hlavních oblastech zájmu ve studiu spotřeby.
Seznámit se a porozumět klíčovým konceptům, které jsou v sociologii spotřeby uplatňovány.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (28.01.2022)
Jádro kurzu tvoří přednášky k uvedeným tématům. Pro ukončení kurzu je nutné samostatné studium textu v angličtině (pro zpracování písemné práce).
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (14.02.2023)
Splnění předmětu se zakládá na vypracování seminární práce a ústní zkoušce. Seminární práce bude založena na studiu a rešerši odborné literatury v angličtině. Zadání, tematizace a postup zpracování seminární práce bude součástí práce během semestru. Seminární práce musí splňovat parametry odborného textu (viz proseminář k akademickým dovednostem). Po odevzdání práce bude kurz uzavřen ústní zkouškou, při které bude (a) diskutována seminární práce a (b) prověřena orientace v přednášených tématech sociologie spotřeby.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D. (14.02.2023)
Pořadí a vymezení jednotlivých témat bude upřesněno na začátku semestru.
Témata kurzu:
Studium spotřeby: uvedení do předmětu studia; organizace kurzu
Jídlo: spotřeba a normativita
Móda: soutěž, významy a identita
Hudba: vkus a distinkce
Film: legitimizace a kulturní trh
Pití alkoholu - místa a maskulinita
Dovolená a cestování: volný čas
Důsledky spotřeby: každodenní spotřeba, životní prostředí a změna
Rozumění spotřebě: teorie racionální volby; kritická teorie
Rozumění spotřebě: material culture; teorie praktik
Shrnutí a propojení témat
1.Studium spotřeby: uvedení do předmětu studia; organizace kurzu2.Jídlo: spotřeba a normativita3.Móda: soutěž, významy a identita 4.Hudba: vkus a distinkce5.Film: legitimizace a kulturní trh6.Pití alkoholu - místa a maskulinita 7.Dovolená a cestování: volný čas8.Důsledky spotřeby: každodenní spotřeba, životní prostředí a změna 9.Rozumění spotřebě: teorie racionální volby; kritická teorie10.Rozumění spotřebě: materialculture; teorie praktik11.Shrnutí a propojení témat