Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Kurz uvede studenty do problematiky výtvarné výchovy. Zaměřuje na pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a
vyjadřování a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše
s ohledem na potřeby a možnosti využití výtvarné výchovy při zajišťování zájmové činnosti dětí a mládeže.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Introduction to art education. Understanding of the specificity of visual perception, expression and feeling and their role in
childrens developement in today visaul culture. Ways of preparing after school activities for children.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky výtvarné výchovy a umožnit pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování, a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře. Kurz by měl dále umožnit studentům základní vhled do aktuální teorie a didaktiky výtvarné výchovy a orientaci v základních pojmech, tématech a otázkách výtvarně orientované pedagogické práce s dětmi.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Aim of this course is to introduce contemporary art education, its theory and praxis. It also aims to explain the specifity of art perception and creation for childrens developement. It explains basic terms, themes and issues of art education in relation to after school activities.
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : 2.vydání Aventinum, 1997. ISBN 80-85277-79-4.
CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : 2. vydání Aventinum, 1996. ISBN 80-7151-468-3.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8 SLAVÍKOVÁ, V.: Dívej se, tvoř a povídej! -- Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007, ISBN: 80-7367-322-3
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : 2.vydání Aventinum, 1997. ISBN 80-85277-79-4.
CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : 2. vydání Aventinum, 1996. ISBN 80-7151-468-3.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8 SLAVÍKOVÁ, V.: Dívej se, tvoř a povídej! -- Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007, ISBN: 80-7367-322-3
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Způsob zakončení - zápočet
Podmínky udělení zápočtu - účast na přednášce, studium zadané literatury a písemná reflexe
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
literature, to be specified on the lecture, short reflection
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Teorie:
1. Výtvarné vnímání a vyjadřování
Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba. Tvořivost, fantazie, představivost, spontánnost.
2. Výtvarná výchova
Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Artefiletické přístupy ve výtvarné výchově.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Visual perception, imagination and expression in the context of contemporary visual culture. Todays art education and its place in educational process. Therapeutical possibilities of art education. After school activities and art eduvcation.
Theory:
1. Visual perception, expression and imagination
Visual culture, perception, feelings, visual thinking, visual expression. Art amd childrens art. Creativity, fantasy and spontaneity.
2. Art education
Educational content of art education. Art education and its role in childrens developement. Artefiletics.