|
|
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)
Absolvent předmětu má získat tyto DOVEDNOSTI:
POSTOJE:
ZNALOSTI:
|
|
||
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (29.09.2022)
Zápočet je udělen za splnění těchto dvou podmínek: 1) Docházky, která spočívá v aktivní účasti na minimálně 2 z celkového počtu 6 praktických cvičení, na která student přijde připraven a 2) vyřešení tzv. "války se zombie". 1) Docházku na praktických cvičeních podepisuje vyučující po skončení praktického cvičení v „docházkovém archu“. Docházkový arch je k dispozici na modulu „výuka“ (můžete si ho sami vytisknout). Fotografii či scan docházkového archu zašlete e-mailem na adresu: zombiewar3lf@gmail.com nejpozději 30.6.2022. Do předmětu uveďte "DOCHÁZKA" Existuje možnost, že praktická cvičení budou probíhat distančně přes aplikaci zoom. Pokud se zúčastníte distančního praktické cvičení, poznamenejte to do docházkového archu termín, kterého jste se účastnili, podpis učitele se nevyžaduje; docházka je vedena automaticky. Prosíme Vás, abyste se do zoomu přihlásili pomocí Vašeho celého jména a příjmení. 2) Řešení „války se zombie“ spočívá ve vypracování několika úkolů v kontextu potenciální pandemie způsobené Z-patogenem šířícím se planetou, který způsobuje přeměnu člověka na zombie. Vypracování úkolů je možné od 1.5.2021 do 21.5.2021 na webu http://zombiewar.cz/. Kontrola správnosti odpovědí proběhne do 21.6.2021. Pokud nesplníte kritéria nutná pro zápočet, budete vyzváni k opravě, a to maximálně dvakrát.
Podmínky zápočtu pro studenty vyjíždějící v rámci programu Erasmus: Všichni studenti mají povinnost vyřešit „válku se zombie“. V případě, že kvůli výjezdu v rámci Erasmu nesplní povinnost docházky, bude každému studentovi přidělen náhradní individuální úkol. Prosíme tedy tyto studenty, aby si individuální úkol vyžádali na této adrese: eliska.selingerova@lf3.cuni.cz
|
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)
Doporučená literatura: Greenhalgh, T.: Jak pracovat s vědeckou publikací, Grada 2003 Gőpfertová, D. a kol: Epidemiologie – průvodce epidemiologickou metodou, Triton 1999 Šmerhovský, Z. a kol: Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie, Karolinum 2007
Online zdroje ke kritickému čtení: https://www.cebma.org/resources-and-tools/what-is-critical-appraisal/ https://casp-uk.net/casp-tools-checklists/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5483707/ https://www.unisa.edu.au/research/Health-Research/Research/Allied-Health-Evidence/Resources/CAT/
Audioprezentace pro zopakování základních konceptů z obecné epidemiologie: Základní ukazatele v epidemiologii · Frekvence výskytu nemoci (v anglickém jazyce): https://youtu.be/Qi05IwitHF8 · Asociace (v anglickém jazyce): https://youtu.be/NNZPto9QVwo Design studií · Observační deskriptivní (v anglickém jazyce): https://youtu.be/M9kN35aiHU0 · Observační analytické o Případ-kontrola (v anglickém jazyce): https://youtu.be/6BjxvktahV4 o Kohortové (v anglickém jazyce): https://youtu.be/BDFNDXrCMNI o Hybridní (v anglickém jazyce): https://youtu.be/fh3x5N8ABDk · Intervenční (v anglickém jazyce): https://youtu.be/dj3rY_pVhdI Kauzalita · Asociace vs. kauzalita: https://youtu.be/bGVvI8kGs3I · Bradford-Hillova kritéria: https://youtu.be/1FGRQLhWQPQ · Přirozené experimenty: https://youtu.be/bTjdqFBSmVg Zkreslení · Zavádějící faktory: https://youtu.be/P9U1YP93SIk · Výběrová chyba: https://youtu.be/akPbFvVgRY4 · Informační chyba: https://youtu.be/-JX5VOFNXr8 |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)
Výuka probíhá formou 2 přednášek a 6 praktických cvičení. |
|
||
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (29.09.2022)
Přednáška 1. Úvod do evidence based medicine Přednáška 2. Úvod do kritického čtení studií
Praktické cvičení v modulu Nefrologie, urologie, revmatologie a geriatrie Praktické cvičení v modulu Kardiologie, angiologie, kardiochirurgie, pneumologie Praktické cvičení v modulu Pediatrie, gynekologie a porodnictví Praktické cvičení v modulu Ortopedie, traumatologie, anesteziologie a resuscitace Praktické cvičení v modulu Diabetologie, endokrinologie, gastroenterologie a břišní chirurgie Praktické cvičení v modulu Neurobehaviorální vědy I |
|
||
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (02.10.2021)
Na praktická cvičení je nutné se předem připravit 1) Nefrologie, urologie, revmatologie a geriatrie: Měření efektu nefarmakologických intervencí u pacientů s demencí Příprava spočívá ve dvou úkolech: Prvním úkolem je přečíst si tyto 2 články s protichůdnými závěry a rozdílným designem: · Bernat-Carles Serda` i Ferrer, Arantza del Valle. A Rehabilitation Program for Alzheimer’s Disease. Journal of Nursing Research 2014 · Dong-mei Li, Xiao-xue Li. The effect of folk recreation program in improving symptoms: a study of Chinese elder dementia patients. International Journal of Geriatric Psychiatry 2016
Studenti se zamyslí nad designem těchto dvou studií a jejich výsledky a připraví si odpovědi na tyto otázky: Jaké jsou silné stránky této studie? Jaké jsou slabé stránky této studie? Lze zlepšit kognici nefarmakologickými intervencemi?
Druhým úkolem je vyplnit s někým blízkým (ideálně s někým starším 60 let) dotazník Mini-Mental State Examination (MMSE).
Články i dotazník jsou k dispozici na modulu „výuka“ pod výukovou jednotkou nazvanou „Praktické cvičení v modulu Nefrologie, urologie, revmatologie a geriatrie“.
2) Neurobehaviorální vědy I: Systematická review a metaanalýzy TBD
3) Kardiologie, angiologie, kardiochirurgie, pneumologie: Klinické doporučené postupy TBD
4) Pediatrie, gynekologie a porodnictví: Organizace Cochrane a domácí porody Příprava na praktické cvičení spočívá v přečtení těchto 3 publikací, které jsou k dispozici na modulu „výuka“ pod výukovou jednotkou nazvanou „Praktické cvičení v modulu Pediatrie, gynekologie a porodnictví“:
· Ole Olsen, Jette A Clausen. Planned hospital birth versus planned home birth. Cochrane Database Syst Rev. 2012 Sep 12;9(9):CD000352. · Miranda L Davies-Tuck, Euan M Wallace, Mary-Ann Davey, Vickie Veitch, Jeremy Oats. Planned private homebirth in Victoria 2000-2015: a retrospective cohort study of Victorian perinatal data. BMC Pregnancy Childbirth. 2018 Sep 4;18(1):357. · T A Wiegers, M J Keirse, J van der Zee, G A Berghs. Outcome of planned home and planned hospital births in low risk pregnancies: prospective study in midwifery practices in The Netherlands. BMJ 1996 Nov 23;313(7068):1309-13.
5) Diabetologie, endokrinologie, gastroenterologie a břišní chirurgie: Vitamín D na covid? Úvod do nutriční epidemiologie TBD
6) Ortopedie, traumatologie, anesteziologie a resuscitace: Terapie glukokortikoidy u pacientů v septickém šoku Podávání glukokortikoidů u septického šoku je v intenzivní péči kontroverzní téma od 70. let 20. století. Pacienti se septickým šokem mají relativní adrenální insuficienci a bylo pozorováno, že po podání glukokortikoidů se stav oběhu lepší. Jejich podání ale není zadarmo a je zatíženo celou řadou nežádoucích účinků, z nichž nejvýznamnější je jejich imunosupresivní účinek. Po prakticky úplném zavržení zažívají nyní glukokortikoidy v léčbě septického šoku renesanci, ale názory odborníků na přijatelnost jejich podávání se liší… Příprava na praktické cvičení má dvě části: 1) Prvním úkolem je přečíst si následující dva články. Obě práce se zabývají podávání kortikoidů u septického šoku, probíhaly paralelně a oba články vyšly ve stejném čísle prestižního časopisu New England Journal of Medicine. Nechte se překvapit, jak to dopadlo. · APPROCCHS trial: Annane, D., Renault, A., Brun-Buisson, C., Megarbane, B., Quenot, J.-P., Siami, S., . . . Martin, C. (2018). Hydrocortisone plus fludrocortisone for adults with septic shock. New England Journal of Medicine, 378(9), 809-818. · ADRENAL trial: Venkatesh, B., Finfer, S., Cohen, J., Rajbhandari, D., Arabi, Y., Bellomo, R., . . . Myburgh, J. (2018). Adjunctive Glucocorticoid Therapy in Patients with Septic Shock. N Engl J Med, 378(9), 797-808. doi:10.1056/NEJMoa1705835 Články jsou k dispozici na modulu „výuka“ pod výukovou jednotkou nazvanou „Praktické cvičení v modulu Ortopedie, traumatologie, anesteziologie a resuscitace“. Při čtení článků se zamyslete nad následujícími otázkami: - Jaké byly cíle, metody a výsledky? - Byly v těchto RCT použity analýzy „intention-to-treat“ nebo „per-protocol“? - Jaké měly práce metodické limitace, které mohly zkreslit výsledek? - Jaké byly primární a sekundární výstupy těchto studií? Proč si myslíte, že je důležité, zda byl nějaký výstup vybrán jako primární, resp. sekundární? - Jak si myslíte, že tyto studie ovlivnily klinickou praxi? Podali byste u septického šoku hydrokortison? A fludrokortison?
Studie APPROCCHS a ADRENAL jsou založené na 50 letech bádání a klinických studií zabývající se suplementací kortikoidů u sepse. Pro pochopení problematiky je důležité rozumět kontextu. K tomu slouží rešerše literatury. 2) Druhým úkolem v rámci přípravy na praktické cvičení je provést krátkou rešerši literatury zaměřenou na benefit kortikosteroidů u septického šoku. K usnadnění rešerše slouží internetové vyhledavače a citační managery: - Shlédněte krátký tutorial (https://youtu.be/rCJUmonNjvI) - Stáhněte si citační manager dle Vaši preference (ve videu jsme vybrali Mendeley + Web plug-in + Word plug-in) - Proveďte krátkou rešerši na výše uvedené téma - Uložte 4-5 randomizovaných kontrolovaných studií do citačního manageru (bylo jich od 70. let provedeno cca 10) - Proveďte screenshot a odešlete ho na metodologie.ota@gmail.com nejpozději v den před praktikem
Nejpoužívanější internetové vyhledavače: Medline/Pubmed, Scopus, Web of Science, Google Scholar Nejpoužívanější citační managery: Procite, Endnote, Mendeley, Zotero, Connotea
|
|
||
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (29.09.2022)
Zápočet je udělen za splnění těchto dvou podmínek: 1) Docházky, která spočívá v aktivní účasti na minimálně 2 z celkového počtu 6 praktických cvičení, na která student přijde připraven a 2) vyřešení tzv. "války se zombie". 1) Docházku na praktických cvičeních podepisuje vyučující po skončení praktického cvičení v „docházkovém archu“. Docházkový arch je k dispozici na modulu „výuka“ (můžete si ho sami vytisknout). Fotografii či scan docházkového archu zašlete e-mailem na adresu: zombiewar3lf@gmail.com nejpozději 30.6.2022. Do předmětu uveďte "DOCHÁZKA" Existuje možnost, že praktická cvičení budou probíhat distančně přes aplikaci zoom. Pokud se zúčastníte distančního praktické cvičení, poznamenejte to do docházkového archu termín, kterého jste se účastnili, podpis učitele se nevyžaduje; docházka je vedena automaticky. Prosíme Vás, abyste se do zoomu přihlásili pomocí Vašeho celého jména a příjmení. 2) Řešení „války se zombie“ spočívá ve vypracování několika úkolů v kontextu potenciální pandemie způsobené Z-patogenem šířícím se planetou, který způsobuje přeměnu člověka na zombie. Vypracování úkolů je možné od 1.5.2021 do 21.5.2021 na webu http://zombiewar.cz/. Kontrola správnosti odpovědí proběhne do 21.6.2021. Pokud nesplníte kritéria nutná pro zápočet, budete vyzváni k opravě, a to maximálně dvakrát.
Podmínky zápočtu pro studenty vyjíždějící v rámci programu Erasmus: Všichni studenti mají povinnost vyřešit „válku se zombie“. V případě, že kvůli výjezdu v rámci Erasmu nesplní povinnost docházky, bude každému studentovi přidělen náhradní individuální úkol. Prosíme tedy tyto studenty, aby si individuální úkol vyžádali na této adrese: eliska.selingerova@lf3.cuni.cz
|