PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Czech Media System in European Comparison - JJM237
Anglický název: Czech Media System in European Comparison
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: JMO003
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (28.08.2014)
Subject Czech media system in European Comparison will provide basic outline of Czech media landscape. Students will learn basic trends of the development of Czech media in last twenty years and will understand key frameworks of functioning of Czech media; principles of regulation and economical and cultural conditions of Czech media. Subject will provide actual situation in print media, radio, television and internet markets. Students will learn the position of key media entrepreneurs within both audience and advertising markets. Czech media landscape will be introduced in comparison with key European media markets (Great Britain, Germany, France). Understanding of the specifics and similarities of Czech media with European media systems will be one of the outcomes of the subject.

1) Media and systemic perspective.
2) Media systems comparation and its limitation.
3) Czech media before Velvet revolution.
4) Laboratory of Freedom: Transforming media system.
5) Print media I. Daily Press.
6) Print media II. Magazines.
7) Radio after 1989.
8) Twenty years of free television.
9) Internet, digitalization and new media.
10) Advertising market.
11) Media research.
12) Re-liberalisation as the future of CMS?
Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (28.08.2014)

HARDY, J. Western media systems. London, New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-39692-9.  

HARCOURT, A. (2005) The European Union and the regulation of media markets. Manchester: Mancherster University Press, 2005. ISBN 0-7190-6644-1.

HALLIN, D. -  MANCINI, P. Comparing Media Systems. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-83535-6.

HOFFMANN- RIEM, W. Regulating Media. The Licencing and Supervision of Broadcasting in six countries. New York: The Guilford Press, 1996. ISBN 1-57230-029-9. .  

SIEBERT, S. - PETERSON, T. - SCHRAMM, W. Four Theories of the Press. Urbana: University of Illinois Press, 1956.

SPARKS, C. Globalization, Development and the Mass Media. London: Sage, 2007. ISBN 978-0-7619-6161-8.

TRAPPEL, J. - McQUAIL, D. Media ind Europe today. Chicago: Intellect, 2011. ISBN 9781841504032

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK