Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
Základy edukace je volitelný předmět, ve kterém student získává rozšiřující znalosti o problematice edukace pacienta a rodinných příslušníků. Rozsah předmětu je celkem 30 vyučovacích hodin, výuka probíhá v 3 hodinových blocích. Předmět je ukončen zápočtem. Předmět je zařazen ve 3. ročníku a navazuje na vědomosti které student získal v předmětu Pedagogika v ošetřovatelství.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 77 s. Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. 1.vyd. Portál: Praha. 2010. 248 s. Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.197 s. Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 152 s. Svěráková, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. 63 s. Závodná, V. Pedagogika v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2002. 95 s. Tematicky relevantní články z odborných časopisů(Časopisy: Andragogika, Pedagogika, Zdravotnické noviny, Učitelské noviny aj. včetně cizojazyčných); Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací
Právní předpisy Doporučená literatura:
Beneš, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.136 s. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s. Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha:Grada, 2010. 128 s. Dařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 234 s. Dařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. Brich, P. Koučování, inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. s. 97. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha, Slon 1995. 146 s. Geoffrey, P. Moderní vyučování. 2. vyd., Praha: Portál, 2002. 380 s. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 169 s. Janáčková, L., Weiss, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál: Praha, 2008. 136 s. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. Medlíková, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s. Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 313 s. Průcha, J., Walterová, E. Mareš, J. Pedagogocký slovník. 6. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s. Vester, F. Myslet, učit se…. A zapomínat? 1. Vyd. Plzeň: Fraus, 1997. 191 s.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
přednášky, praktická cvičení, případové studie, workshop a metody aktivního vyučování
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
80% aktivní účast studenta na výuce Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky ne základě splnění požadované docházky a vypracování zadaných úkolů v rámci samostudia/skupinové práce (zpracování příspěvku/textu k vybrané problematice a tématu poradenství a edukace v ošetřovatelské praxi) a skupinové prezentace/předání zpracovaných informací v rámci výuky (práce ve trojicích, volba vhodné edukační metody dle tematického zaměření a výběru studetů).
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
Vymezení poradenství a edukace v ošetřovatelství (předmět a cíle základní pojmy a kontext, interdisciplinarita); Faktory ovlivňující průběh a výsledky poradenského procesu a edukace; Faktory související s učícím se jedincem, faktory související se situací, v níž edukace probíhá; faktory související s učivem; činitelé související s osobností edukátora/poradce; Teoretické minimum - učení a učení se jako proces; Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivní edukace; tvořivost a její rozvíjení); Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů; Psychologie učení dospělých (motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení); Hodnocení a zpětná vazba; Metodicko-didaktické aspekty edukace a poradenství; Didaktická struktura edukačního procesu a poradenství v teorii a klinické praxi; Sociálně- psychologické aspekty edukace a poradenství; Způsoby práce s klientem/pacientem: Systemický přístup - koncept pomoci a kontroly; Na řešení orientovaný přístup/SFA; Zakázkový model; Aplikace poznatků teorie na klinickou praxi Jedinci se speciálními potřebami a edukace, edukace rodinných příslušníků; Edukační proces a poradenství v ošetřovatelské praxi; Možnosti využití edukace a poradenství v různých oblastech života, v průběhu životní dráhy zdravotníka,spolupráce s dalšími odborníky a institucemi