|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (01.10.2023)
Výstupy z učení
Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže. Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů. Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku. Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení. Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí. Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat. Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči. Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)
Dovalil, J. a Choutková, B.: Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha: Olympia, 1989. Dovalil, J.: Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Praha: Univerzita Karlova, 1988. Juřinová I. a Stejskal, F: Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve školní TV. Praha: SPN, 1987. Perič, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada, 2004. Perič, T.: Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2012. Štilec, M. a kol. Sportovní příprava dětí a mládeže. Praha: SPN, 1989. Valik, B.: Trenérům mladých atletů. Praha: Olympia, 1975. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)
Obsah výuky: 1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých. 2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, 3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí. 4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku. 5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink 6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti. 7. Stimulace rychlostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 8. Stimulace vytrvalostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 9. Stimulace silových schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 10. Stimulace koordinačních schopností a pohyblivosti - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí 12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura. 13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub. 14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru |