Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
Přemět obecného základu.
Cílem je uvést studenty do učitelské profese a studia pedagogických disciplin jako teoretické báze pro rozvoj profesní reflexe. Obsahem jsou nosné koncepty obecné pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula, determinující kontexty výchovy, vzdělávání a školství (historický, společenský, ekonomický, kulturní, legislativní).
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)
Subject of general basis. The aim is to introduce students into the teaching profession of teaching and learning disciplines as theoretical basis for the development of professional reflection. It includes the concepts of general education support, key areas and issues of education, knowledge of the teaching profession and the changing school curriculum, determining contexts of education, training and education (historical, social, economic, cultural, legislative).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
Cílem předmětu je seznánit studenty se základními otázkami a pojmy pedagogiky, členněním jednotlivých vědních disciplin v uvedené oblasti, dále s úlohou výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu. Poukázat na základní složky výchovně-vzdělávacího procesu a hlavní trendy v součané situaci vzhledem k jednotlivci i instituci.
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)
The goal is To learn the students with basic concepts and issues of pedagogy, taxonomy and various scientific disciplines in that field, as well as the role of education in historical and contemporary context. Highlight the fundamental components of education process and the main trends in contemporary situation with regard to individuals and institutions.
Literatura
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
DELORS,J. (ed.). Učení je skryté bohatství. Praha : ÚIV 1997.
MŠMT ČR Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha : Tauris 2001
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky.Praha: Portál 1996
PRŮCHA, J. Základy pedagogiky. Praha : UK FF 2002.
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál 1999.
VAŠUTOVÁ, J. a kol. Kapitoly z pedagogiky. Studijní text. Praha : UK PedF 1998.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem : Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha : UK PedF 2002.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno :Paido 2004.
WALTEROVÁ,E. (ed.). Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. 1. díl. Praha : PedF UK 2002.
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2.díl.Brno . Paido, 2004.
Sylabus -
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
Charakteristika výchovy a vzdělání
Základní pojmy výchova, vzdělání, vzdělávání
Výchovně vzdělávací proces a jeho základní prvky
Typy výchovy a vzdělávání
Definice výchovy a vzdelávání v hist. souvislostech
Škola jako instituce
Secifika učitelského povolání
Školská soustava a klasifikace ISCED
Školská reforma a její současný stav
Hlavní trendy v současném vzdělávání v ČR i ve světě
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)
Characteristics of education basic concepts of education, training, education, educational process and the types of basic elements of education definition of education in historical kontext
School as a institution
Secificity of Education System and ISCED classification
School reform in CR and the current status of major trends in education in the world.