|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)
Přímá výuka 8 hodin Příprava na konzultace (za semestr) 25 hodin Samostudium 15 hodin Příprava na klasifikovaný zápočet 20 hodin |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (31.01.2022)
Hodaň,B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF. DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A KOL. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3308-4 HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2 KOSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III., druhé vydání. Praha: FTVS UK, 1999., 159s. ISBN 80-7184-605-2. HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. HOGENOVÁ, A. aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998., ISBN 80-7184-580-9. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. 151 stran. ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2885-1. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (31.01.2022)
Tělesná kultura jako společenský jev a součást kultury lidstva, její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce i společnosti. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako základní podsystémy TK, jejich specifické funkce a vzájemný vztah. Sport v procesu socializace člověka, jeho podstata a funkce v moderní společnosti. Přístupy k členění jeho struktury. Specifika vrcholového sportu.Filozofická, antropologická a sociologická východiska teorie tělesné kultury. Místo tělesné kultury v jednotlivých etapách vývoje kultury lidstva (antropogeneze, sapientace, humanizace). Tělesná kultura a její vztahy k materiální kultuře, kultuře mezilidských vztahů a kultuře duchovní. Místo pohybu v životě člověka i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Hypokineze a její důsledky. Kvalita života a životní styl. Systémové pojetí tělesné kultury, její struktura, funkce a vazby jejích subsystémů. Systém základních pojmů tělesné kultury. Otázky tělesné zdatnosti, výkonnosti a psychické odolnosti. Etické, ekologické a estetické souvislosti TK. Kinantropologie jako vědní obor, jeho struktura a metodologie. Přínos dílčích vědních disciplín k vytváření teorie tělesné kultury. Pohybové činnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Pohybové činnosti a vzdělávací okruhy, pohybové činnosti a osobnost dítěte. Potřeby dětí a východiska pro realizaci pohybových činností v režimu ZŠ, resp. SŠ Pohybové činnosti a zdraví. Ontogeneze motoriky, formy, metody, postupy, organizace v tělesné výchově, projekty. Vlastní příprava a praktická realizace řízené činnosti s dětmi v ZŠ, resp. SŠ, sebereflexe a její evaluace. Tělesná kultura (dále TK) jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (31.01.2022)
Pro zápočet se požaduje zpracování a prezentace seminární práce v požadované struktuře (viz úvodní přednáška). |