Předmět představuje obecnou pedagogiku jako moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium i praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Pozornost bude věnována nejen aktuálním otázkám infrastruktury pedagogických věd, ale též základním pedagogickým kategoriím, povolání učitele a vzdělávacímu systému České republiky, a to v širším, evropském, kontextu.
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru a motivovat pro další studium pedagogických věd.
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.
2. Pedagogika jako věda – pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.
3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.
4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky.
5. Výchova a vývoj člověka.
6. Výchova a společnost.
7. Pedagogičtí pracovníci.
8. Profese učitele.
9. Český vzdělávací systém v kontextu EU.
10. Aktuální otázky českého vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., & VÁŇOVÁ, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.
PRŮCHA, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Praha: Portál.
PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (4., aktualizované vydání). Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., & KASÍKOVÁ, H. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozšířené a aktualizované vydání). Praha: Grada.
VAŠUTOVÁ, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi (2. přepracované vydání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.