Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Tento kurz probíhá v úzké spolupráci pedagogické fakulty a základní školy. V průběhu kurzu jsou využívány principy mentoringu. Pro tento účel byla také provedena revize spolupráce s fakultní školou a byla vytvořena nová komunikační platforma.Cílem kurzu je konstituovat osobitý vyučovací styl studentů a ověřit jejich začátečnickou učitelskou způsobilost. Studenti se
seznámí s prostředím školy, s učiteli, budou hospitovat ve třídě, v níž budou učit. Počínaje 2. dnem budou konat denně v
průměru 2 hodiny samostatných vyučovacích pokusů a ve zbylých vyučovacích hodinách hospitovat ve třídě. Dále se
budou zúčastňovat rozborů s fakultním učitelem a didaktikem katedry. Důležitou součástí těchto reflektivních setkání bude i průběžná práce s portfoliem profesního rozvoje. Podle pokynů fakultních učitelů budou také
připravovat a hodnotit práce žáků, pomáhat při úpravě tříd, účastnit se metodických sdružení atd. Průběh výuky budou
studenti dokladovat hospitačními záznamy a vlastními přípravami na výuku.
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (16.09.2021)
Students at pairs in cooperation with a teacher of primary school conduct lessons at a class. They actively participate at the school activities and reflect all of their work here.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Cílem kurzu je konstituovat osobitý vyučovací styl studentů a ověřit jejich začátečnickou učitelskou způsobilost. Studenti se seznámí s prostředím školy, s učiteli, budou hospitovat ve třídě, v níž budou učit. Následně budou vyučovat v určených třídách a reflektovat výuku.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Studijní zátěž:
praxe (výuka žáků) minimálně 20 hodin
příprava na výuku 30 hodin
reflexe praxe 30 hodin
reflektivní rozhovory 10 hodin
reflexe úkolů kolegyň: 5 hodin
studium odborné literatury 40 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (16.09.2021)
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998 Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998 Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995 Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001 Krejčová, V., Kargerová, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha : Portál, 2003 Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998 Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996 Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Praha : VÚP, 2004
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Praxe
Využití principů mentoringu
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Hospitace v hodinách fakultního učitele Hospitace v hodinách druhého praktikanta Vlastní výuka Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin
Reflexe na základě Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi
Práce s profesním portfoliem
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2022)
Souvislá pedagogická praxe I. je ukončena zápočtem po předložení pedagogického deníku, kde jsou zpracovaná očekávání od praxe, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály. Dalším důležitým podkladem je písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu „Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi“ a příznivé hodnocení studenta fakultním a vysokoškolským učitelem, tato hodnocení jsou také součástí výše zmíněného dokumentu. Podmínkou pro úspěšné ukončení praxe je 100% účast na praxi.