Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (22.09.2020)
Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se stručným přehledem dějin filosofie s důrazem na antropologickou linii a stěžejní osobnosti (Sókratés, Platón, Aristotelés v antice - Bacon, Descartes, Komenský na počátku novověku – Nietzsche, Heidegger, Patočka pro
závěrečnou etapu). Dalšími benefity je ozřejmění základních filosofických i kinantropologických pojmů (čas, pravda, pohyb, jsoucno, hra atd.) s výhledem na pochopení širších souvislostí studijního oboru. Studenti se též seznámí s filosofií sportu a olympismu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (22.09.2020)
Aim of the subject is to acquaint students with key persons of the history of philosophy and basic concepts of the fundamental philosophy and esp the anthropological line (time, truth, movement, being, game etc). Understanding and meaning of philosophical reflections of sport is the second aim. Students will be acquainted also with some proper methodological instruments and wider background of their study discipline.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (01.08.2023)
1. Objasněte význam pojmů LOGOS a FYSIS pro zrod (antické) filosofie.
2. Srovnejte učení tří hlavních představitelů vrcholného období řecké filosofie (Sókratés - Platón - Aristotelés).
3. Objasněte význam pojmů asketismus a hédonismus a jejich roli v učení filosofických směrů stoicismu a epikurejství.
4. Srovnejte shody/rozdíly filosofického a křesťanského myšlení.
5. Vysvětlete význam F. Bacona a R. Descarta pro vznik novověké filosofie a vědy.
6. Objasněte filosofický a teologický základ pedagogických implikací u J. A. Komenského.
7. Interpretujte základní pojmy učení F.Nietzscheho: vůle - moc - svoboda "od" a "k" - nadčlověk.
8. Prezentujte základy učení filosofie existence (Kierkegaard - Marcel - Jaspers - Sartre - Camus).
10. Vyjmenujte základní antropologická paradigmata (tzv. „vzorce lidství“) v dějinném průřezu.
12. Interpretujte základní myšlenky učení M. Heideggera a J.Patočky.
13. Vyjmenujte a interpretujte základní pojmy antické i moderní olympijské filosofie.
14. Interpretujte základní parametry fenoménu hry a prožitku se zaměřením na filosofii sportu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
1. Explain the importance of the terms LOGOS and PHYSIS for the birth of (ancient) philosophy.
2. Compare the teachings of the three main representatives of the peak period of Greek philosophy (Socrates - Plato - Aristotle).
3. Explain the meaning of the terms asceticism and hedonism and their role in the teachings of the philosophical movements of Stoicism and Epicureanism.
4. Compare the correspondences/differences between philosophical and Christian thought.
5. Explain the importance of F. Bacon and R. Descartes to the emergence of modern philosophy and science.
6. Explain the philosophical and theological basis of pedagogical implications in J. A. Comenius.
7. Interpret the basic concepts of F. Nietzsche's teaching: will - power - freedom "from" and "to" - superman.
8. Present the basics of the teachings of the philosophy of existence (Kierkegaard - Marcel - Jaspers - Sartre - Camus).
10. List the basic anthropological paradigms (the so-called "patterns of humanity") in a historical cross-section.
12. Interpret the basic ideas of the teachings of M. Heidegger and J. Patočka.
13. List and interpret the basic concepts of ancient and modern Olympian philosophy.
14. Interpret the basic parameters of the phenomenon of play and experience with a focus on the philosophy of sport.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
Zápočet:
docházka 60%
Zkouška: vědomostní test z probrané látky
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
Credit:
60% attendance
Exam: Knowledge test of the material covered
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (02.10.2020)
Povinná:
SOKOL, J. Malá filosofie člověka: Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 1998-2010 /celkem 6 vydání/.
STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1992-2007 /celkem 8 vydání/.
JIRÁSEK, I. Filosofická kinantropologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.
Doporučená:
BEDNÁŘ, M. Pohyb člověka na biodromu: Cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie. Praha: Karolinum, 2009.
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
Bunge, M. (2003). Philosophical Dictionary. New York: Prometheus Books.
Kretchmar, S. R. (2005). Practical Philosophy of Sport and Physical Activity. Champaign, IL: Human Kinetics.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (03.10.2021)
Viz "Podmínky zakončení předmětu".
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
See "Course Completion Requirements".
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
1. Zrod filosofie; základní pojmy. Mythos a logos; pojem fysis. 2. Vrcholné období řecké filosofie: Sókratés - Platón - Aristotelés. 3. Stoicismus a epikurejství. Augustinus. 4. Filosofie středověká. Renesanční filosofie a F. Bacon. 5. Počátky novověké filosofie. Racionalismus (Descartes) a britský empirismus (Locke - Berkeley - Hume). 6. Komenský - jeho "Labyrint", "Cesta světla" a "Obecná porada…" jako filosofický a teologický základ jeho pedagogických implikací. 7. Kant a základní pojmy jeho učení. Hegel a německá klasická filosofie. 8. Schopenhauer a Nietzsche: vůle - moc - svoboda "od" a "k" - nadčlověk. 9. Filosofie existence (Kierkegaard - Marcel - Jaspers - Sartre - Camus). 10. Autentický způsob existence. "Mít" a "být". Filosofie dialogu (Buber). Filosofický rozměr vztahu "Já" a "Ty". 11. Antropologická paradigmata (tzv. „vzorce lidství“) - dějinný průřez. 12. Fenomenologie a hermeneutika (Husserl - Heidegger - Patočka - Gadamer). 13. Olympijská filosofie. 14. Filosofie sportu - fenomény hry a prožitku.
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
1. The birth of philosophy; basic concepts. Mythos and logos; the concept of physis. 2. The peak period of Greek philosophy: Socrates - Plato - Aristotle. 3. Stoicism and Epicureanism. Augustine. 4. Medieval philosophy. Renaissance philosophy and F. Bacon. 5. The beginnings of modern philosophy. Rationalism (Descartes) and British empiricism (Locke - Berkeley - Hume). 6. Comenius - his "Labyrinth", "The Way of Light" and "The General Council..." as the philosophical and theological basis of his pedagogical implications. 7. Kant and the basic concepts of his doctrine. Hegel and German classical philosophy. 8. Schopenhauer and Nietzsche: will - power - freedom "from" and "to" - the superman. 9. Philosophy of existence (Kierkegaard - Marcel - Jaspers - Sartre - Camus). 10. Authentic mode of existence. "Having" and "being". Philosophy of dialogue (Buber). Philosophical dimension of the relationship between "I" and "You". 11. Anthropological paradigms (the so-called "patterns of humanity") - a historical cross-section. 12. Phenomenology and hermeneutics (Husserl - Heidegger - Patočka - Gadamer). 13. Olympic philosophy. 14. Philosophy of sport - phenomena of play and experience.
Studijní opory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (06.10.2022)
a) prezenční výuka:
klasická přednáška s podporou PP prezentace.
b) distanční výuka:
- on-line přednáška na platformě MSTeams s podporou PP prezentace;
Kurz je prezentován (včetně použitých slajdů) na platformě Moodle 2 link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3435
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)
a) full-time teaching:
Classical lecture with PP presentation support.
b) Distance learning:
- online lecture on the MSTeams platform with support for PP presentation;
The course is presented (including the slides used) on the Moodle 2 platform. Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3435