Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Kurz systematicky rozvíjí dovednosti akademického psaní pro potřeby publikování výstupů tvůrčí a vědecké práce. Z hlediska formy spojuje 1) přednáškovou část v rozsahu 6 výukových hodin s 2) návaznými bloky samostatné tvůrčí práce studenta v celkovém rozsahu 12 hodin a 3) seminárními bloky setkání se zpětnou vazbou k abstraktům a prvním draftům odborných textů studentů v celkovém rozsahu 6 hodin.
V rámci přednáškové a seminární práce se studenti seznámí se základními formami odborných textů v psychologii, s typickou strukturou odborného textu a s charakteristikami jednotlivých strukturních prvků odborného článku (title, abstract, introduction, methods, results, discussion). Prostor je věnován obecným zásadám akademického psaní pro potřeby publikování výsledků vědecké práce i konkrétním zkušenostem s tvorbou psaných publikačních výstupů. V rámci bloku samostatné tvůrčí přípravy textu studenti vypracují draft textu odborného článku (k publikaci) na vlastní téma, přednostně k tématu vlastní dizertační práce. Závěrečnou část kurzu tvoří seminární setkání studentů a vyučujících za účelem realizace strukturované zpětné vazby k abstraktům a prvním návrhům textů studentů.
Témata přednáškového bloku
Základní informace k publikační činnosti v doktorském studiu
Odborný článek jako specifická forma vědecké publikace
Psaní odborného článku jako tvůrčí proces
Abstrakt a jeho příprava
Typické formy psaných publikačních výstupů v psychologii (článek, report,
návrh výzkumného projektu)
Typické formáty odborných článků v odborných časopisech v psychologii,
struktura odborného článku
Psaní jako forma argumentace, logika konstrukce odborného článku
První draft textu odborného článku
Tipy a zkušenosti pro proces psaní, zvládání obtíží v různých fázích procesu
přípravy odborného článku
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (02.02.2024)
The course systematically develops academic writing skills for the needs of publishing the outputs of creative and scientific work. In terms of form, it combines 1) the lecture part in the scope of 6 teaching hours with 2) follow-up blocks of independent creative work by the student in the total scope of 12 hours and 3) seminar blocks of meetings with feedback on abstracts and first drafts of students' professional texts in the total scope of 6 hours. As part of the lecture and seminar work, students will become familiar with the basic forms of professional texts in psychology, with the typical structure of a professional text and with the characteristics of individual structural elements of a professional article (title, abstract, introduction, methods, results, discussion). The space is dedicated to the general principles of academic writing for the needs of publishing the results of scientific work as well as specific experiences with the creation of written publication outputs. Within the block of independent creative preparation of the text, students prepare a draft of the text of a professional article (for publication) on their own topic, preferably on the topic of their own dissertation. The final part of the course consists of a seminar meeting of students and teachers for the purpose of implementing structured feedback on abstracts and first drafts of students' texts. Topics of the lecture block Basic information on publishing activity in doctoral studies Expert article as a specific form of scientific publication Writing an expert article as a creative process Abstract and its preparation Typical forms of written publication outputs in psychology (article, report, research project proposal) Typical formats of professional articles in professional journals in psychology, the structure of the professional article Writing as a form of argumentation, the logic of the construction of the professional article The first draft of the text of the professional article Tips and experiences for the writing process, coping with difficulties at different stages of the process of preparing a professional article
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
BELCHER, Wendy Laura. Writing your journal article in twelve weeks: A guide to academic publishing success. Sage, 2009.
LINDSAY, David Roy. Scientific writing. CSIRO publishing, 2011. MURRAY, Rowena. Writing for academic journals. McGraw-Hill Education (UK), 2013.
SCHIMEL, Joshua. Writing science: how to write papers that get cited and proposals that get funded. OUP USA, 2012.
TKADLEC, Emil. Strategie a metody práce v přírodních vědách. Olomouc:Univeruzita Palackého, 2011.
RIENECKER, Lotte; JÖRGENSEN, Peter Stray. The (IM) Possibilities in Teaching University Writing in the AngloAmerican Tradition When Dealing with Continential Student Writers. In: Teaching academic writing in European higher education. Springer, Dordrecht, 2003. p. 101-112.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (02.02.2024)
Témata přednáškového bloku
Základní informace k publikační činnosti v doktorském studiu
Odborný článek jako specifická forma vědecké publikace
Psaní odborného článku jako tvůrčí proces
Abstrakt a jeho příprava
Typické formy psaných publikačních výstupů v psychologii (článek, report, návrh výzkumného projektu)
Typické formáty odborných článků v odborných časopisech v psychologii, struktura odborného článku
Psaní jako forma argumentace, logika konstrukce odborného článku
První draft textu odborného článku
Tipy a zkušenosti pro proces psaní, zvládání obtíží v různých fázích procesu přípravy odborného článku
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Atestace na základě odevzdané anotace a draftu odborného článku.
Docházka (minimálně 50% v prezenční části), vypracování anotace a draftu (první verze) odborného článku v českém nebo anglickém jazyce v rozsahu minimálně 3 normostran.