|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Idoly školního věku.pdf | Kučera pro Studia Paedagogica, 2016, č. 6 | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. | |
Výkladové schéma.pdf | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. | ||
01Veber.pdf | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. | ||
02KVEBER.pdf | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. | ||
03Příběh pana M.pdf | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. | ||
04Interpretace příběhu pana M.pdf | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. | ||
05Mapa - výzkum_LECI.pdf | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. | ||
06Legenda - Mapa_LECI.pdf | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (10.10.2022)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (10.10.2022)
KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 2008. (Diplomová práce) KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017, s. 500-525. (elektronicky na UK A-Ž) STRAUSS, Anselm L., CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (10.10.2022)
Výklad + společná interpretace výzkumného materiálu. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (10.10.2022)
1. semestr: Provedení rozhovoru a jeho zpracování do finální interpretace (uznané vedoucím práce); 2. semestr: Zpracování materiálů kolegy z dvojice do tzv. pojmové mapy a její legendy; splnění testu na pojmosloví kvalitativního výzkumu. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (10.10.2022)
Kurz pokračuje v linii posledních 10 let na tzv. pop-panteon školních dětí a mládeže. Zde se primárně zkoumalo, jaké sociální (slavné) vzory nebo milostné idoly pomáhají mladým osobám v jejich psychosexuální emancipaci z jádrové rodiny. Odpověď na otázku „Které máš nejoblíbenější známé osobnosti? (herci, zpěváci, sportovci…) Zkus napsat, co se Ti na nich líbí, případně proč si myslíš, že jsou tak oblíbení“ však ukázala, že děti odpovídají tak, že uvádějí i osoby blízké (např. učitele, trenéry, kamarády) a nejbližší (rodiče, sourozence), a kromě toho i své vlastní činnosti a zájmy (tzv. sublimace). Kategorizací těchto odpovědí vzniklo základní výkladové schéma, rozlišující: identifikaci (vzory), erotickou adoraci a pak sublimaci, resp. identifikaci se vzorem, provádějícím stejnou činnost jako já. Sama identifikace (non-sublimační) se pak dělila na imaginární, symbolickou, s Nadjá a prostřednictvím symptomu (viz podrobněji Literaturu a Studijní opory). Tento typ výzkumu byl prováděn na celých školních třídách. V akademickém roce 20/21 byl vstup do škol zásadně omezen, a proto se přešlo téměř biografické rozhovory s jednou osobou, stejného pohlaví, zhruba stejného věku jako tazatel (nesmí být ovšem jeho příbuzný), strukturované stejným zaměřením na významné osoby všeho druhu a na zájmy respondenta (včetně školní kariéry a životních ambicí) od raného dětství do současnosti. Ve zpracování těchto rozhovorů lze použít jednak částečně výše uvedené schéma, ale hlavně se pohybovat v přirozeném jazyce s psychologickým obsahem a zejména přebírat „in vivo“ kódů samotného respondenta, kolem nichž rozhovor gravituje (např. klíčové úsloví; jméno, jaké si respondent dal apod.). K tomuto postupu bude v prvních hodinách dána instruktáž na materiálu z předchozích let. Ve 2. semestru si dvojice studentů vzájemně vymění výzkumný materiál a každý z nich vypracuje na základě tohoto materiálu kolegy tzv. pojmovou mapu a její legendu. Tím bude kazuistika ukončena. Také k tomuto postupu bude provedena instruktáž. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (10.10.2022)
1. semestr: Provedení rozhovoru a jeho zpracování do finální interpretace (uznané vedoucím práce); 2. semestr: Zpracování materiálů kolegy z dvojice do tzv. pojmové mapy a její legendy; splnění testu na pojmosloví kvalitativního výzkumu. |