|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
terminologií; dále s historickými a sociálními souvislostmi a společenským významem vzdělávání dospělých. Cílem kurzu je aktivní použití andragogického analytického aparátu k systematickému pohledu na problematiku vzdělávání dospělých a rozvinutí schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu. Předmět seznamuje s povahou a vývojem andragogického myšlení, andragogickými pojmy a dále s historickými a sociálními souvislostmi i společenským významem vzdělávání dospělých. Nabízí rovněž možnost poznat vybraná dílčí témata andragogiky, která korespondují se studijním oborem psychologie. Zvláštní pozornost je věnována specifikům dospělých jako účastníků vzdělávání a v souvislosti s tím i specifikům výuky dospělých, tedy základním pojmům, kategoriím a konceptům didaktiky dospělých. Dalším cílem kurzu je rozvinout dovednost používat andragogický analytický aparát k systematickému pohledu na problematiku vzdělávání dospělých. Sledována je rovněž podpora schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu na interdisciplinárním základě. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na realizovaných seminářích a aktivní zapojení do výukového procesu. Alternativou je vypracování seminární práce na téma předem domluvené s vyučujícími. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
Literatura základní: BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2580-2. DV MONITOR. [online] Dostupné z www: http://www.dvmonitor.cz/ EUROSTAT. Life-long learning. 2013a. [online] Dostupné z www: MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Vydání neuvedeno. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika. 2. přepracované vydání. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. vydání. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. RABUŠICOVÁ, M PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník. 1. vydání. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2002. ISBN 80-210-2858-0. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2011. Praha: Český statistický úřad, 2013. ISBN 978-80-250-2354-9. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
1. Celoživotní učení - vývoj konceptu vzdělávací politiky 2. Andragogika v rámci společenských věd 3. Vybrané teoretické koncepty vzdělávání dospělých 4. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice 5. Socio-kulturní vzdělávání dospělých 6. Vzdělávání a učení (se) ve třetím věku 7. Dospělí a starší dospělí jako účastníci vzdělávacích aktivit 8. Motivace a bariéry dospělých ve vztahu k formálnímu i neformálnímu vzdělávání 9. Vzdělavatel dospělých a jeho kompetence 10. Cíle a obsah vzdělávání dospělých 11. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na předávání informací 12. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na facilitaci učení 13. Hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých |