|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Uvod_sylabus_22_final.pdf | Sylabus kurzu | Mgr. Eva Richter, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.09.2021)
Cílem kurzů je uvést studenty do studia sociologie, a to skrze seznámení s klíčovými pojmy a koncepty a skrze rozvinutí sociologické perspektivy studia společnosti. Kurzy představují první stavební kámen systematického studia sociologie a na znalosti a dovednosti v nich získané navazují především kurzy Obecné sociologie, ale v rovině formulace výzkumných otázek a zkoumání sociální reality i metodologické kurzy studijního plánu. Absolvováním kurzů by si studenti měli osvojit sociologický přístup ke studiu sociální reality jako přístup specifický pro sociologii jako vědu. Přednášky nejprve seznamují studenty s určujícími znaky sociologie jako vědy a jejím vývojem, který určoval dnešní povahu sociologie. Základní obrysy sociologie jsou přeloženy do praktické roviny kladení výzkumných otázek, tedy formulace cílů sociologického zkoumání sociální reality – studenti se tedy nejprve seznamují s tím, jaké otázky si sociologie klade a jak takové otázky mohou sami pokládat. V průběhu dalšího studia budou tuto dovednost rozvíjet a naváží na ni způsoby zkoumání sociální reality, tedy budováním dovedností, které jim pomohou na tyto otázky odpovídat. Následující a stěžejní část přednášek představuje základní pojmy a koncepty používané v sociologii, a to v jejich vzájemných souvislostech, přičemž osou obou kurzů je v tomto smyslu provázanost struktury společnosti a jednání. Smyslem kurzů není předložit výčet pojmů a jejich definic. Cílem je, aby studenti dokázali vybrané pojmy aplikovat na různé případy, tedy použít ve vlastním a nezávislém studiu. V nejobecnějším smyslu je cílem kurzu vybavit studenty pro další studium tak, aby v něm co nejdříve byli schopní kritického myšlení a samostatného bádání. I proto je kurz svou strukturou provázán i s kurzem Vědecké práce a informačních zdrojů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (20.09.2022)
Úvod do sociologie – zkouška: Podmínkami splnění předmětu jsou: 1. plnění průběžných úkolů (zpracování z přednášky) v zadaných termínech (viz sylabus) – každý student musí splnit minimálně 70 % úkolů; 2. odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 70 bodů ze 100 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 22. prosince 2021.
Seminář k Úvodu do sociologie – zápočet: 1. Odevzdání 6 úkolů ze 7 2. Čtení zadané literatury (bude ověřováno) 3. Aktivní účast na seminářích |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)
Povinná: Bauman, Z. – May, T. Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000 (resp. 2004). Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister & Principal, 2003. Další literatura: Sociologické učebnice: Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 2013. Buriánek, J.: Sociologie. Praha: Fortuna, 2004. Havlík, R.: Úvod do sociologie. Praha: Karolinum, 1998. Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005. Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1999 (a další vydání). Slovníky a příručky: Velký sociologický slovník I. a II. Praha, Karolinum, 1996. Thompson, K.: Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno, Barrister & Principal, 2001. Další: Machonin, P. - Tuček, M. a kol.: Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996. Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie, Praha, Sociologické nakladatelství, 2000. Mills, C. W.: Sociologická imaginace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Možný, I.: Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života, Praha, Portál, 2002. Petrusek, M. – Miltová, A. – Vodáková, A. (eds.). Sociologické školy, směry, paradigmata. SLON, 2000. Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: SLON, 2006. |
|
||||||||||||
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (12.01.2023)
Skupinový úkol – odevzdání do 4. 1. Studenti se rozdělí do skupin po 3-5. V těchto skupinách vytvoří materiál (audio, video, infografiku), který přehledně a srozumitelně shrne a na příkladech ilustruje některé z pojmenování moderní společnosti představené v Petruskově knize „Společnosti pozdní doby“. Studenti mohou ke zpracování použít i jakékoliv další odborné zdroje (v případě nejasnosti zdroje konzultují s některým z vyučujících předmětu). Materiál by měl být stručný (audio/video záznam na max 5 minut, infografika na stránku). Shrnutí pojmenování/typu společnosti by mělo být kreativní a nemělo by prostě kopírovat obsah zpracovaný Petruskem v knize. Ilustrace pojmu/pojetí by měly být konkrétní a podpořené odbornými poznatky. Výběr zpracovávaného pojmu z knihy bude upřesněn při zadání úkolu (studenti si vyberou z nabídky předložené vyučující).
Zápočtová práce Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce o rozsahu 5-7 normostran, kterou studenti odevzdají prostřednictvím Moodle. Práce bude vycházet z rešerše dostupné literatury zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů).
Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován. Práce musí obsahovat: [1] osnovu textu (vystihující logickou strukturu textu a návaznost částí) - osnova textu odpovídá struktuře po jednotlivých odstavcích, nejedná se tedy o obsah shrnující názvy jednotlivých kapitol; v zásadě odevzdáváte rozepsanou strukturu již hotové práce podobně jako jste odevzdávali návrh struktury v jednom z předchozích úkolů); [2] abstrakt práce; [3] samotný text práce; [4] soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje). Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.
Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:
Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (22.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)
Studijní oporou kurzu je Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883 |