Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
Předmět přináší orientaci v kurikulu pedagogických předmětů na různých typech škol, propojuje teoretické poznatky s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací ve výuce pedagogiky. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
The course brings orientation in the curriculum of pedagogical subjects at various types of schools, combines theoretical knowledge with didactic analysis of specific teaching situations in the teaching of pedagogy. It leads students to understand the basic planning, teaching, organizational and evaluation activities of a teacher
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
Studující charakterizují a uvedou do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky pedagogických předmětů. Prokáží orientaci v kurikulu výuky pedagogických věd na středních školách, porozumí principům didaktické analýzy učiva.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
Students can characterize and put into context basic didactic concepts in the context of teaching pedagogical subjects. They can demonstrate orientation in the curriculum of teaching pedagogical sciences at secondary schools, and they can understand the principles of didactic analysis of the curriculum
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.
Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
1. Portfolio, druhy, formy a účel. Didaktické portfolio. 2. Výuka pedagogiky na středních školách a observační praxe v oboru. Hospitačním záznamy, nástroje posuzování kvality výuky pedagogiky. 3. Kurikulum pedagogických předmětů na Pedagogickém lyceu: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 4. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 5. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Sociální činnost: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 6. Kurikulum pedagogických předmětů oboru Pedagogika pro asistenty ve školství: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa. 7. Učebnice pedagogiky pro střední školy. 8. Komplexnost cílů výuky pedagogiky, klíčové kompetence a očekávané výstupy. 9. Struktura přípravy učitele na vyučování. Modelová didaktická analýza učiva vybraného tematického celku. 10. Reflexe a hodnocení přípravy na vyučovací hodinu, kritéria materiálů v didaktickém portfoliu.
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (03.09.2021)
1. Portfolio, types, forms and purpose. Didactic portfolio.
2. Teaching pedagogy in secondary schools and observational practice in the field. Hospitation records, tools for assessing the quality of teaching pedagogy.
3. Curriculum of pedagogical subjects at the Pedagogical Lyceus: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.
4. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Preschool and extracurricular pedagogy: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.
5. Curriculum of pedagogical subjects in the field of Social Activities: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.
6. Curriculum of pedagogical subjects in pedagogy for assistants in education: concepts, goals, thematic units and outputs. Needs of pupils in teaching, profile of the graduate.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
1. část
aktivní účast na výuce
2. část
prezentace na zvolené téma (bude specifikováno na výuce)