|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (21.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (21.02.2019)
Murphy, R.F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha 1999, Sociologické nakladatelství. Barnard A.: History and theory in anthropology. Cambridge 2000 : Cambridge University Press, Malinowski, Bronislaw.: Argonauts of the western Pacific: an account of native enterprise and adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. Evans-Pritchard, E. E.: Witchcraft, oracles, and magic among the Azande. Benedictová, R.: Kulturní vzorce. Praha 1999, Argo Shostaková M.: Nisa, dcera Kungů, Praha 1993, Mladá Fronta Mead, M.: Coming of Age in Samoa. American Museum of Natural History. 1973. Články: (A): Spradley, J.P., McCurdy, D.: Conformity & Conflict. Readings in Cultural Anthropology, Eight Edition. New York 1994, HarperCollins College Publishers. Soukup, V.: Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha 1996, Karolinum. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (23.05.2019)
1. Úvod Co je kulturní antropologie. Různá pojetí a definice pojmu kultura. Kultura je natura člověka. Klasické normativní pojetí a antropologické pojetí kultury. Neoténie - Odlišnost hominidizace. Specifická sexualita se zásadními sociálními dopady 2. Metody Zlom v antropologické metodologii, který přinesly výzkumy Malinowského a Boase. Specifický antropologický přístup ke zkoumaným lidem, k datům. Základní nástroje antropologického výzkumu: zúčastněné pozorování, rozhovor. Holistický přístup. Fieldwork jako sjednocující element napříč celým spektrem antropologických stylů, podoborů a moderní historií oboru. Výklad je dokládán příklady z vlastní výzkumné praxe. 3. Materiální kulturs Materiální kultura. Artefakt a objekt. Charakteristika materiální kultury. Výklad rozdílu mezi artefaktem a (fyzikálním) objektem. Materiální kulturu nelze pochopit chemickými ani fyzikálními měřeními, její obsah a význam mohou sdělit pouze její uživatelé. Materiální pbjekty slouží řadě různých kulturních významů. Příklady významových odstínů, které v sobě skrývají dimenze materiální kultury jako jsou jídlo, oblékání, bydlení, architektura. 4. Ekonomická antropologie. Výzkum hodnotových systémů spojených s různými hospodářskými formacemi, které se během lidské historie vyvinuly. Lov a sběr jako dominantní historický kulturně ekonomický model v němž koření koevoluce moderního lidského typu a kultury. Zahradnické a plužně zemědělské systémy. Pastevecké společnosti. Industriální společnost. Dar, směna, redistribuce, platidla. Univerzalita směny. Dar (reciprocita) jako elementární forma směny, nacházející se ve všech společnostech. Dar a vztahy mezi lidmi. Dar jako reciprocita, dar jako závazek. M. Mauss a teorie daru. Potlač - dar jako prostředek boje o společenskou prestiž ? dar a zahanbení obdarovaného. Redistribuce. Daně, dávky, desátky. Obchod. Bartering, směnný obchod, obchod duchů. Obchod na trhu. Hledání společného jmenovatele (ceny) a omezení směnitelnosti zboží. Peníze a platidla. Formy peněz. Účelové peníze, možnost vnitřní směnitelnosti ?měny", hodnota peněz. 5. Manželství a rodina. Výchozí antropologická definice manželství. Manželství jako univerzální instituce s množstvím variant. Zákaz incestu. Incest a biologie. Možné důvody zákazu incestu Zákaz incestu a exogamie - manželství jako směna žen mezi skupinami. Další směna související s manželstvím. Cena za nevěstu a věno. Typy, formy a možnosti manželských svazků. Monogamie a polygamie. Polygynie. Postavení žen v polygynních manželstvích. Polyandrie. Levirát a sororát. Další extravagantní formy: ženské manželství, ghost marriage, symbolické manželství Nayarů. 6. Úvod do studia příbuzenství. Rozšířená rodina. Dva typy rodové posloupnosti. Rozdíly mezi patri a matriliniemi a jejich důvody. Klany. Totemismus. Manželská výměna. Vztahy vyhýbání se a vtipkování. Terminologie příbuzenství. Eskymácký typ. Súdánský typ. Havajský typ. Irokézský typ. Crow-omaha. Místo bydliště manželů. 7. Politická antropologie. Otázky sociální koheze, kontroly, pořádku a násilí, práva, výkonu a distribuce moci ve všech lidských společnostech (se zvláštním důrazem na nestátní společnosti a neformální rovinu v moderních společnostech). Moc a politická organizace v předstátních společnostech. Moc a právo bez náčelníků a centrálních autorit. Big man v Melanésii. Autorita mimo rody a mimo stát. Formální a neformální prostředky sociální kontroly. Konflikt a násilí. Násilí a agresivita. Jak je to s násilnou přirozeností člověka? Chtějí všechny společnosti na světě stejně válčit? Jsou všichni muži na celém světě bojovní? Dochází všude k týmž násilným trestným činům?Jak je to s instinktivní agresivitou a adaptací? Definice násilí u člověka. Boj jako komplexním kulturní odpověď. Je válka vyjádřením agresivity? Jak interpretovat válečné konflikty a kde hledat jejich zdroje? Válka jako veskrze kulturní fenomén. Příklady různých typů válek. 8. Světový názor. Náboženství, kosmologie, nadpřirozené, sakrální a profánní. Odlišení pojmů magie a náboženství. Lze najít univerzální definici náboženství? Jeden nebo mnoho bohů, veřejná nebo soukromá náboženství, náboženství bez bohů a bez nadpřirozené moci, světská náboženství jako nacionalismy či totalitní ideologie. Teorie náboženství v antropologické tradici. Tylor a animismus. Marrett a animatismus. Moc nadpřirozeného. Náboženství a společnost. Funkcionalistická koncepce: Durkheim a sakrální vs. profánní. Marxistická koncepce. Náboženství jako ideologický prostředek ve třídním boji. Weberovo dědictví dialektiky mezi ideologií a ekonomickým životem ? protestantství a kapitalismus. 9. Magie a čarodějnictví. Magie jako individuální metoda řešení problémů, domorodá metodologie. Frazerova definice magie. Sympatetická a homeopatická magie. ?Falešná? kauzalita. Magie a poezie ? principy magie a principy trópů. Metafora a metonymie. Malinovského koncepce magie. Magie a zvládání nebezpečí. Evans Pritchardova koncepce magie. Magie a kauzalita. Kauzalita věcná a kauzalita společenská. Kouzelnictví a čarodějnictví. Moderní věda a magie. Claude Lévi-Strauss a ?věda konkrétního? versus moderní věda abstraktního. 10. Náboženství. Durkheimovo pojetí náboženství, sakrální a profánní. Rituály přechodu. Rituál - inscenovaná událost se standardními předpisy jako symbolický nástroj proměny společenské identity, nástroj proměny prostoru a času. Iniciace. Struktura rituálu přechodu podle Van Gennepa. Revitalizační hnutí. Problematika kulturní změny. Revitalizační hnutí jako výrazný příklad souhry individuálního činitele a nadindividuálních kulturních procesů. Cargo kulty na Nové Guineji. James Mooney a jaho cesta po stopách Ghost dance v Severní Americe. 11. Jazyk. symbolické systémy, písmo Kultura jakožto symbolický systém. Jazyk jakožto model pro teorii kultury, zdroj antropologických dat, vztah mezi kulturou a jazykem. Základní témata lingvistické antropologie. Jak se projevují v mluvě různé sociální procesy, jak uvažovat o vztahu myšlení a kultury. Problematika vztahu mezi gramotností a kulturním vývojem. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (21.02.2019)
Kurz je zakončen zápočtem, jehož podmínkou je aktivní účast na přednáškách a seminářích a zkouškou, která vychází z písemné práce ze zadaného textu. |