|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2018)
Helus Z. (1982): Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN Praha. Helus Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie 20(6): 289-291. Helus Z. (1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity. Pedagogika Praha. Komenský J.A. (1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha. Peseschkian N. (1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál Praha. Matějček Z. (1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál Praha. Mádrová E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál Praha. Čáp J., Mareš J. (2001): Psychologie pro učitele. Portál Praha. Lewis D. (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing Praha. Pelikán J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha. Řezníček J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
PODMÍNKY K ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU - 100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů) - Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu - Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe) - Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem - Uskutečněná hospitace s reflexí - Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2018)
Souvislá pedagogická praxe II se koná na středních školách nebo v odpovídajících vyšších ročnících osmi- a šestiletých gymnázií vždy v průběhu čtyř fakultou stanovených týdnů. Mimo tuto dobu nebudou studentovi omlouvány absence na cvičeních a jiných povinných výukových aktivitách. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr.
Plánování: - souvislou pedagogickou praxi si na SŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě s garantem praxe lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu - student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe - je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále, viz Podmínky k zakončení předmětu)
Realizace: - během stanovených čtyř týdnů by mělo proběhnout deset náslechů ve výuce přírodopisu/biologie u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), deset samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES - student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který student odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor) - Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)
Hodnocení studentů: - fakultní učitel písemně hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování (formulář studentům poskytne garant praxe) - praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz sekce Podmínky k zakončení předmětu) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2018)
PODMÍNKY K ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU - 100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů) - Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu - Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe) - Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem - Uskutečněná hospitace s reflexí - Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (31.01.2019)
Helus Z. (1982): Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN Praha. Helus Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie 20(6): 289-291. Helus Z. (1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity. Pedagogika Praha. Komenský J.A. (1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha. Peseschkian N. (1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál Praha. Matějček Z. (1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál Praha. Mádrová E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál Praha. Čáp J., Mareš J. (2001): Psychologie pro učitele. Portál Praha. Lewis D. (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing Praha. Pelikán J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha. Řezníček J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha |