Cílem kurzu je seznámení studentů s historickou disciplínou, jejíž poznání prohloubí znalosti získané v úvodu do studia dějepisu a v kurzech českých a obecných dějin. Na úvod budou vysvětleny základní pojmy týkající se vymezení regionu, forem a metod jeho historického zkoumání a postavení historické regionalistiky v rámci české a evropské historiografie, včetně podrobné typologie příslušné literatury. Následné přednášky se zaměří zejména na relevantní písemné prameny, dále pak na prameny kartografické, ikonografické a fotografické.
Náplní seminární části kurzu bude v první fázi práce s edicemi pramenů. Následovat bude detailnější seznámení s vybranými odbornými a popularizačními díly s důrazem na schopnost studentů je samostatně kriticky hodnotit. Podmínkou udělení zápočtu je vypracování recenze odborné či popularizační práce týkající se studentem zvolené lokality v rozsahu 3 normostran (lze ji nahradit ústní prezentací v semináři).
Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2014)
This subject is taught in Czech.
Cílem kurzu je seznámení studentů s historickou disciplínou, jejíž poznání prohloubí znalosti získané v úvodu do studia dějepisu a v kurzech českých a obecných dějin. Na úvod budou vysvětleny základní pojmy týkající se vymezení regionu, forem a metod jeho historického zkoumání a postavení historické regionalistiky v rámci české a evropské historiografie, včetně podrobné typologie příslušné literatury. Následné přednášky se zaměří zejména na písemné prameny využívané v oboru, dále pak na prameny kartografické, ikonografické a fotografické.
Náplní seminární části kurzu bude v první fázi práce s edicemi pramenů. Následovat bude detailnější seznámení s vybranými odbornými a popularizačními díly s důrazem na schopnost studentů je samostatně kriticky hodnotit. Podmínkou udělení zápočtu je vypracování recenze práce týkající se studentem zvolené lokality v rozsahu nejméně 3 normostran.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: FOLTYN/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2014)
Aplikace a prohloubení poznatků a kompetencí získaných v úvodu do studia dějepisu a dalších předmětech na prostředí konkrétní lokality a regionu.
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Application and deepening of knowledge and competences acquired in the introduction to the study of history and other subjects on the environment of a specific location and region.
Literatura -
Poslední úprava: FOLTYN/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2014)
Základní doporučené tituly:
Petr Vorel, Základy historické regionalistiky, Pardubice 2005
František Roubík, Příručka vlastivědné práce, 2. dopl. vydání, Praha 1947
Dušan Foltýn a kol., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008
Pozn.: Podrobný rozbor typů relevantní literatury je obsahem samostatné přednášky.
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Pánek, Jaroslav; Tůma Oldřich; et al. (2009). A History of the Czech lands. Prague: Karolinum. ISBN978-80-246-1645-2.
GREGORY 2002: Ian GREGORY, A Place in History. A Guide to Using GIS in Historical Research, publikováno on-line (http://hds.essex.ac.uk/g2gp/gis/index.asp).
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Přednášky a seminář.
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Lectures and seminars.
Sylabus
Poslední úprava: FOLTYN/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2014)
1. Úvod do HR
2. Typologie literatury v HR
3. Písemné prameny a archivní fondy
4. Kartografické, ikonografické a fotografické prameny
5. Hmotné nemovité prameny a památková péče
6. Hmotné movité prameny a sbírkové instituce
7. Kulturní krajina jako pramen HR
8. Metodologické problémy HR
9. Využití HR ve výchovné a vzdělávací praxi
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Podmínkou udělení zápočtu je osmdesátiprocetní účast na seminářích a vypracování recenze odborné či popularizační práce týkající se studentem zvolené lokality v rozsahu 3 normostran (lze ji nahradit ústní prezentací v semináři).
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes: The course-unit credit is awarded on condition of eighty-eight attendance at seminars and elaboration of a review of professional or popular work concerning the student's chosen locality in the range of 3 pages.