|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (30.08.2019)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (30.08.2019)
Povinná http://www.msmt.cz/vzdelavani/podpurna-opatreni Friedlová, Jurová, Lindovská, Macková, Urbancová (2012). Práce s třídním kolektivem – metodika. Praha: NÚV. Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav. Doporučená Braun, R. (2003). Pedagogicko psychologická diagnostika (skriptum, ÚPRPŠ). Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Friedlová, Jurová, Lindovská, Macková, Urbancová (2012). Práce s třídním kolektivem – metodika. Praha: NÚV. Janošová, P. et al. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada. Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy u dětí. Praha: Portál. Maslow, A. (2014). O psychologii bytí. Praha: Portál. Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál. Praško J., Prašková H. (2001). Proti stresu krok za krokem. Praha: Grada. Riefová, Sandra F. (2007): Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál Svoboda, M., Krejčířová,D. & Vágnerová,M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. Vágnerová, M. & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: UK nakladatelství Karolinum. Vrbová, R. a kol. (2015): Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého. Watzlawick, P., Bavelas, J., & Jackson, D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové, Czechia: Konfrontace. Zelinková, O. (2007): Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Žáčková, H. & Jucivičová, D. (2010): Máte neklidné a nesoustředěné dítě?. Praha: DH. Žampachová, Z. & Čadilová, V. (2015): Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (30.08.2019)
Forma přímé výuky: interaktivní (příklady z praxe, diskuse s výsledkem teoretického zarámování jednotlivých problémů, práce s konkrétními modelovými příklady, samostatná práce studentů na návrzích řešení a jejich společná reflexe). E-learningové prostředí Moodle. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (30.08.2019)
Výuka bude probíhat v blocích 7x4 vyučovací hodiny plus 4 hodiny online práce v Moodle.
1) dítě s SVP v inkluzivní třídě (2x4 vyučovací hodiny + 2 hodiny Moodle) - práce se zprávou a doporučením- pojmout to jako domácí práci a navrhnout konkrétní návrhy činností - práce s rodinou: analýza rozhovoru s rodiči, identifikace rizikových bodů - příklady dobré praxe - příklady práce se třídou, kde je dítě s svp
2) šikana a vztahy ve třídě (3x4 vyučovací hodiny)
- zaměření na běžnější formy šikany, jako je posmívání, provokování a vyčleňování. Tyto projevy se v vyskytují takřka v každém dětském kolektivu a často bývají pedagogy přehlíženy nebo tiše akceptovány z mnoha důvodů, kterými se během kurzu budeme také zabývat – pocit nedostatečné kompetence učitele „co s tím“, pocit, že si za to postižené dítě může samo apod.. - monitorování a diagnostika vztahů ve školní třídě a návazných možností intervence - metody preventivního působení, aby se výskyt a rozvoj nepřátelských vztahů v kolektivu minimalizoval
3) komunikace s rodiči (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle)
- teorie potřeb; stresová reakce mozku na pocit ohrožení - pragmatika lidské komunikace - komunikace nepopulárních postupů s rodiči dětí ve třídě - porozumění potřebám rodičů a situaci učitele - osvědčené praktické postupy
4) vyhoření učitelů (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle) - profesionalita směrem k žákům a směrem k sobě - kompetence učitele: jaký je obsah a rozsah mé práce, jak si zdravě nastavit hranice - prevence učitelského vyhoření: analýza ukázek z rozhovorů - praxe podpory kolegiálního sdílení ve škole: supervize, intervize… |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (30.08.2019)
Předmět je určen přednostně pro studenty primární pedagogiky |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (25.10.2019)
Požadavky k ukončení předmětu Aktivní účast na nejméně pěti ze sedmi prezenčních setkání Splnění všech úkolů v online prostředí Moodle |