|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (20.05.2022)
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)
Kvalitativní výzkum obecně:
Grounded theory:
Focus groups: • Morgan, D. L. (2018). Basic and advanced focus groups. Sage Publications. • Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (2014). Focus groups: Theory and practice (Vol. 20). Sage publications. Case study: • Starman, A. B. (2013). The case study as a type of qualitative research. Journal of Contemporary Educational Studies/Sodobna Pedagogika, 64(1). Výzkum na internetu: • Macek, J. (2012). Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí. ProInflow, 4(1). • Hewson, C., Vogel, C., & Laurent, D. (2015). Internet research methods. Sage. • Gosling, S. D., & Mason, W. (2015). Internet research in psychology. Annual review of psychology, 66, 877-902. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)
Kurz dělíme na následující celky: 1. O kvalitativní metodologii V rámci přednášky ukážeme, kdy a kde je vhodné metody kvalitativního výzkumu využít a kdy nikoliv. Dále představíme základní metody, které jsou označované jako kvalitativní. V rámci semináře budeme diskutovat vhodnost využití konkrétních metod pro dosažení cílů výzkumu, zaměříme se i na finanční management a etické aspekty.
2. O kódování V rámci přednášky představíme a kriticky zhodnotíme styly kódování využívané v rámci kvalitativním výzkumu. Ukážeme jak zvolená forma kódování může ovlivnit výsledky výzkumu. V seminární části bude možné si vyzkoušet analytický program MAXQDA, který je v analýze dat kvalitativní povahy velmi používaný.
3. Zakotvená teorie, narativní analýza, etnografický výzkum Hlavní důraz přednášky bude kladen na představení zakotvené teorie, a limitů s ní spojených. Na příkladu zakotvené teorie ukážeme historický vývoj, kterým kvalitativní metody výzkumu procházejí. Dále představíme i narativní analýzu a etnografický výzkum. V rámci semináře si studenti vyzkouší formulovat výzkumné otázky (nejen) pro zakotvenou teorii, naučí se jak správně rozhodnout, kterou metodu dává smysl využít.
4. Focus group a case study V rámci přednášky se studenti dozví, jak fungují metody focus group a case study, a jak je navrhnout, naplánovat a realizovat. Zaměříme se na klíčové momenty, které je zapotřebí při přípravách výzkumu reflektovat. V rámci semináře si studenti sestaví vlastní scénář pro focus group, na kterém si vysvětlíme jak důležité je použít správnou otázku ve správný čas. Ukážeme jaký software je možné pro zpracování dat využít.
5. Kvalitativní výzkum na internetu Na přednášce a semináři ukážeme rozdíly mezi tím, jak lze sbírat data pro kvalitativní výzkum prezenčně a na internetu. Představíme základní možnosti jak kvalitativní výzkum na internetu provádět, na co si dát pozor a jak nastavit etiku výzkumu včetně potřeby data skladovat.
6. Shrnutí Poslední tématický celek bude mít z cíl znovu nastolit základní otázky, které s kvalitativní metodologií souvisí. Představíme diskusi, která vznikla kolem díla Paula Karla Feyerabend
Tématické celky plánujeme dělit na přednášky a semináře, které se budou střídat (liché a sudé týdny). Jsme ale připraveni na základě potřeb studijní skupiny časový plán přizpůsobit. Na hodinách budou zadávány domácí úkoly. Počítáme s minimální přípravou na hodinu přibližně 30 minut. Budeme zadávat i úkoly, na které bude zapotřebí více času, ty ale budou dobrovolné. |