Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2008)
Co řeší nebo bude řešit dnešní učitel ČJL na ZŠ a SŠ: samostatnost a zodpovědnost vyučujícího ČJL (rozvržení, realizace
a sebe/hodnocení výuky); odbornost učitele češtiny; nezájem, nekázeň a digitální propast žák-učitel a možnosti překonání
potíží; cíle a postupy vzdělávání v ČJL - výuka autentickému ovládnutí mateřštiny a spisovného jazyka, rovnováha
poznatků o jazyku a řečových dovedností (výsledky mezinárodních výzkumů, postupy pro učení gramatiky) ve vztahu k
RVP; hodnocení žákovy práce v ČJL; testování a maturitní zkouška.
Poslední úprava: SMEJKALO (11.04.2005)
Topical questions of didactics and language teaching methods in primary and secondary schools; leaving-examination; principles of the communicative approach and communicative methodology; communicative techniques; development of syllabus; classroom activities, testing, evaluation and assessment; technological influences (computer literacy) and TV; language planning and national curriculum as legal requirement in state schools; alternative teaching methods; educational reform acts; text-based approach - journalistic functional style. Immigrant pupils in Czech classroom activities
Literatura -
Poslední úprava: SMEJKALO (11.04.2005)
Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha 1994.
Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha 1992.
Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha 1993.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého
jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999.
Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O.: Praktikum
didaktických dovedností. Brno 1996.
Český jazyk a literatura.
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2008)
Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha 1994.
Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha 1992.
Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha 1993.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého
jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999.
Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O.: Praktikum
didaktických dovedností. Brno 1996.
Český jazyk a literatura.
Sylabus
Poslední úprava: SMEJKALO/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2013)
Kurz: K57 Aktuální problémy výuky ČJ Ukončení: zápočet
Vyučující: doc. dr. M. Šmejkalová, Ph.D.
Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast na semináři (nejen prezence, ale i pohotová spolupráce a průběžné plnění úkolů) (neplatí, pokud předmět není rozvrhován)
2. Průběžné prokazování znalosti předepsané odborné literatury (anotace, objasnění, aplikace)
3. Krátká seminární práce (v tištěné i elektronické podobě) shrnující argumenty významné pro posuzování některé z oblastí didaktické problematiky probírané v semináři - odevzdání 6. 5. 2012
Cíl kurzu: Studenti si vytvoří rozhled a nadhled na současným chápáním předmětu ČJL; ujasní si svou pozici a roli češtináře; ujasní si možné cesty k překonání potíží, s nimiž se setkali na praxích; poznají a vyzkouší si některé méně běžné postupy (metody) práce v hodinách a jejich hodnocení; vybaví se informacemi a souvislostmi a dovedností analyzovat a posuzovat naléhavé otázky výuky ČJL.
Obsah kurzu: Co řeší nebo bude řešit dnešní učitel ČJL na ZŠ a SŠ: samostatnost a zodpovědnost vyučujícího ČJL (rozvržení, realizace a sebe/hodnocení výuky); odbornost učitele češtiny; nezájem, nekázeň a digitální propast žák-učitel a možnosti překonání potíží; cíle a postupy vzdělávání v ČJL - výuka autentickému ovládnutí mateřštiny a spisovného jazyka, rovnováha poznatků o jazyku a řečových dovedností (výsledky mezinárodních výzkumů, postupy pro učení gramatiky) ve vztahu k RVP; hodnocení žákovy práce v ČJL; testování a maturitní zkouška.
Literatura
Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997 Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha 1992, 1994 Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha 1993 Kramplová, I., Potužníková, E.: Jak (se) učí číst, UIV, Praha 2005 Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997 Šmilauer, Vl.: Profil češtináře, Český jazyk a literatura 1968-69, s. 241-249
Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů: Český jazyk a literatura Kritické listy (www.kritickemysleni.cz) Učitelské noviny Učitelské listy