Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)
Témata: 1) Čára, její role v grafické komunikaci (hranice, cesta, návod, spojnice, směr a podobně); zástupná role čáry; čára a svět roviny, prostoru; druhy čar; cesta ke znaku; obrázky jedním tahem; kódování pohybu nejen čarou; interpretace dětského grafického záznamu řešení úkolu. 2) Prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice v 2D a v 3D; dotýkání, překrývání); rozdíl ve významu slov ve světě dětské reality a ve světě abstrakce; dětské aktivit a jejich pozitiva i úskalí. 3) Míra geometrického útvaru (základ teorie – v návaznosti na ZŠ); cesta k míře - geometrický i aritmetický přístup: porovnávání, poměřování, zaplňování prostoru /roviny, práce s jednotkovými objekty, určování jejich počtu; odečet, měření, odhad, hádánív daném kontextu a limity v předškolním věku; dětské aktivity a jejich analýza. 4) Orientace v prostoru, v rovině, na jeden orientační bod; prostorová paměť (statická, dynamická, pro celek, strukturu); rovinná paměť; paměť pro tvar, polohu objektu, velikost vzhledem k okolí; slovní zásoba; stimulace rozvoje zmíněných schopností; orientace ve směrech (předo-zadní, hornodolní a provo-levý) včetně hodnocení dostupných metodických a diagnostických materiálů; cesta k elementárnímu plánku a jeho porozumění; vazba na dynamické situace. 5) Shodná zobrazení v rovině i v prostoru a jejich kořeny v běžných aktivitách; významy slov shodný a stejný; 6) Vývoj stavby u dětí (na čem závisí, jak a kdy interpretovat stavbu) – fáze vývoje včetně nulté fáze práce s různým materiálem; druhy stavebnic a skládanek; práce s předlohou a plánkem; obtíže dítěte a možné příčiny; gradace obtížnosti u skládanek; stavební diktát; první procesy kontroly a korekce; rozdíly mezi dětmi různého věku. 7) Labyrinty – typologie; metody řešení; kontraproduktivní učitelské strategie; poznávání významu slova „možnost", práce s chybou; první řešitelské strategie. 8) Transformace a jejich druhy (tvarová, polohová, velikostní a další), využití v pojmotvorném procesu; práce s lupou, vodou, pískem, tkaničkou a podobně; odlišení světa roviny a světa prostoru. 9) Tvar věcí, geometrický tvar, geometrický útvar; rozdíly mezi světem reality a světem abstrakce; možnosti poznávání tvarů; zásady pro pojmenování 3D objektů; pokusy; pojmotvorný proces v geometrii. 10) Celek a jeho části; relativita pojmů i v řeči dítěte; význam řeči a slovní zásoba; procesy dekompozice, kompozice, korekce; strategie učitele a techniky v aktivitách dítěte; 11) Sdělení a jeho úplnost, posouditelnost; výrok a způsoby jeho vyhodnocování; význam slov pravda/nepravda a jejich slovní alternace v závislosti na kontextech; od individuálního výroku k vnímání pochopení složeného výroku; význam spojek v běžné komunikaci i v pravidlech; pronikání do logických struktur; prelogické myšlení a počátky logického myšlení; rozhodování ve hrách s pravidly, rozsouzení sporu a zdůvodnění.12) Skládání výroků, negace a její význam pro matematiku; důkaz sporem; uvažování; usuzování; proces zobecňování a chápání kvantifikátoru v řeči; omezující faktory; významy slov ano/ne; role poslechu četby na rozvoj prelogického myšlení; argumentace; tvorba výroku z výrokové formy; vymezování definičního oboru; různé druhy komunikace (mluva, gestická, grafická, pantomimická); cílená stimulace k nástupu užití prvních výroků- vyjádření celou větou; práce s informacemi; zásobník her; vazby na další okruhy.
Z dané nabídky dle zájmu studentů (dotazník) se zaměříme na vybrané okruhy.
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)
Topics: 1) The line, its role in graphic communication (boundary, path, instructions, connecting line, direction, etc.); wildcard role of line; line and world of plane, space; types of lines; way to emblem; images in one stroke; coding of movement not only by line; interpretation of children's graphic record of solving the task. 2) Elements of topology (inside, outside, boundaries in 2D and in 3D; touching, overlapping); the difference in meaning of words in the world children's realities and in the world of abstraction; children's activities and their positives and pitfalls. 3) The measure of a geometric structure (the basis of the theory – following primary school); the way to measure - geometric and arithmetic approach: comparing, measuring, filling space /planes, working with unit objects, determining their number; subtraction, measurement, estimation, guessing in the given context and limits in preschool age; children's activities and their analysis. 4) Orientation in space, in a plane, to one orientation point; spatial memory (static, dynamic, for the whole, structure); planar memory; memory for object shape, position, size relative to the surroundings; vocabulary; stimulation of the development of said abilities; orientation in directions (front-back, up-down and right-left) including evaluation of available methodological and diagnostic materials; the path to elementary plan and its understanding; connection to dynamic situations. 5) Identical representations in the plane and in space and their roots in normal activities; meanings of the words identical and same; 6) Construction development in children (what depends on how and when to interpret construction) – the development phase including the zero phase of work with various materials; types of kits and puzzles; work with the template and plan; the child's difficulties and possible causes; gradation of difficulty for puzzles; construction dictation; first control processes and correction; differences between children of different ages. 7) Labyrinths – typology; solution methods; counterproductive teaching strategy; learning the meaning of the word "possibility", working with a mistake; the first solving strategies. 8) Transformation and theirs types (shape, position, size and others), use in the concept-forming process; working with a magnifying glass, water, sand, lace and the like; distinguishing the world of the plane and the world of space. 9) Shape of things, geometric shape, geometric formation; the differences between the world of reality and the world of abstraction; shape recognition capabilities; principles for naming 3D objects; trials; conceptual process in geometry. 10) The whole and its parts; the relativity of concepts even in the child's speech; meaning of speech and verbal supply; processes of decomposition, composition, correction; the teacher's strategy and techniques in the child's activities; 11) Communication and its completeness, assessability; statement and ways of evaluating it; the meaning of the words true/false and their word alternations depending on contexts; from an individual statement to the perception of understanding a compound statement; meaning of conjunctions in common communication and in the rules; penetrating logical structures; prelogical thinking and the beginnings of logical thinking; decision-making in games with rules, dispute resolution and reasoning. 12) Sentence composition, negation and its meaning for mathematics; proof by dispute; reasoning; reasoning; the process of generalizing and understanding the quantifier in speech; restrictive factors; yes/no word meanings; the role of listening to reading on the development of prelogical thinking; argumentation; sentence formation from sentence forms; defining the definition field; different types of communication (speech, gesture, graphic, pantomimic); targeted stimulation for the onset of the use of the first statements - expression in a full sentence; work with information; game stack; links to other circuits.
From the given offer according to the students' interest (questionnaire), we will focus on selected courses
|