PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a postavení médií v moderní společnosti - JJM251
Anglický název: Development and Position of the Media in Modern Society
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (11)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
PhDr. Petr Bednařík, Ph.D.
Neslučitelnost : JJM401
Záměnnost : JJM401
Je neslučitelnost pro: JJM401
Je prerekvizitou pro: JJM258, JJM359
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (11.10.2021)


V rámci předmětu se požaduje absolvování dvou průběžných testů z povinné literatury a absolvování závěrečného testu z obsahu přednášek a povinné literatury.

Anotace předmětu, příp. osnova po jednotlivých blocích ev. týdnech výuky
Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období.


Témata přednášek:
Úvod - https://camstreamer.com/redirect/2ewceblAnr7VUNvqVmrsqPEWsBtdkrC4da19WUVG
Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií https://camstreamer.com/redirect/2ewceblAnr7VUNvqVmrsqPEWsBtdkrC4da19WUVG
Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století.
Mediální magnáti a koncerny 20. století
Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.
Propaganda: média a studená válka.
Vývoj světové kinematografie
Rozvoj tisku v meziválečném období
Vývoj rozhlasového a televizního vysílání: komerční vysílání, duální systém
Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.




Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (22.09.2021)

Všechny podmínky absolvování předmětu včetně nastavení bodů pro jednotlivé známky naleznou studenti v přiloženém souboru Sylabus předmětu_ZS_21_22.

 

Informace k průběžným testům v rámci distanční výuky ZS 2021/22

Testy se uskuteční prostřednictvím platformy Moodle  (odkaz bude vložen do SIS a zaslán prostřednictvím e-mailu nejpozději 5 dní před konáním testu). Bude se jednat o sérii deseti uzavřených otázek (každá hodnocena dvěma body), kde budou studenti volit z předem definovaných možností. Test bude ověřovat znalosti nabyté studiem tří předepsaných textů, které jsou vloženy do SIS (záložka Soubory, budou označeny TEST 1, TEST 2).

Test bude probíhat přes platformu Moodle. Bude zpřístupněn k vyplňování v 14.00 a v 14.20 se uzavře. Tj. k testu je nutno přistoupit v tomto časovém rozmezí. Na vyplnění testu budete mít 10 minut. Pokud tedy k testu přistoupíte později než v 14.10, nebudete moci počítat s plnou časovou dotací 10 minut. Jak už bylo řečeno dříve, test bude mít deset uzavřených otázek, které se vám budou zobrazovat samostatně. Po vyplnění jedné otázky budete moci přejít na druhou, atd. Nebudete nic vypisovat, pouze označovat vámi zvolené odpovědi.
Pro to, abyste mohli test absolvovat, je nutné vstoupit do Moodlu UK (Moodle pro výuku 3). Veškeré potřebné informace pro první přihlášení naleznete zde https://dl.cuni.cz/podpora/. Náš kurz můžete vyhledat přímo podle názvu - Vývoj a postavení médií v moderní společnosti, nebo přes tento link:https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=139

Pro zápis do kurzu je třeba vyplnit klíč: vpmm_JJM251. Po zápisu budete automaticky přihlášeni do skupiny JJM251 (pokud bude pro vstup do skupiny vyžadován klíč, je shodný jako pro vstup do kurzu). Pouze členství ve skupině vám zajistí přístup k vašemu testu! Jakmile budete členy kurzu a členy skupiny JJM251, budete moci ve stanovený čas otevřít odkaz na test, který je v kurzu viditelný.
Pokud byste měli nějaký závažný problém se zápisem, pište, prosím na můj e-mail.  Přihlště se do Moodlu co nejdříve, ať máte čas řešit případné problémy.

 

 

 

 

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (07.01.2022)

ABRAMSON, Albert. The History of Television, 1880 to 1941. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2009. ISBN 978-0-7864-4086-3.

ABRAMSON, Albert. The History of Television, 1942 to 2000. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2008. ISBN 978-0-7864-3243-1.

BAGDIKIAN, Ben. H. The New Media Monopoly. Revid. a rozšíř. vyd. Boston: Beacon Press, 2004. ISBN 978-0-8070-6187-9.

BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. 1. vyd. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-0-7864-4086-3.

BRIGGS, Asa a Peter BURKE. Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. 3. vyd. Cambridge: Polity, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Propaganda and Persuasion. 4. vyd. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2006.

ISBN 1-4129-0898-1.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. 1. vyd. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2006. ISBN 1-4129-0900-7.

KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1. vyd. New York: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-1460-0.

PROKOP, Dieter. Boj o média: Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6.

SIMONSON, Peter. Handbook of Communication History. 1. vyd. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-89260-5.

THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7106-898-3.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

 

 

BURKE, Peter. Co je kulturní historie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.

FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny 3. Politická kamera - film a stalinismus. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů a Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87211-58-8

GEBHART, Jan, Barbara KÖPPLOVÁ a Jitka KRYŠPÍNOVÁ. Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1632-2.

HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti: zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6.

HEYER, Paul a David CROWLEY. Communication in History: Technology, Culture, Society. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-321-08805-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. 2. vyd.  Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.

KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698-9. 

KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004.  ISBN 80-7106-667-2

KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.

KÖPPLOVÁ, Barbara et al. Dějiny českých médií v datech. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0632-1.

Pavlíček, Tomáš, Petr Píša a Michael Wögerbauer (eds.). Antologie z myšlení o literární cenzuře. 1. vyd. Brno: Host, 2013.ISBN 978-80-7294-859-9.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK