|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (08.09.2017)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Základní literatura: PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5. Doporučená literatura: MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH 1996. ISBN 80-86005-01-1. Filosofické prameny: Platón (Ústava, Gorgias, Protagoras, Faidros), Augustinus (O učiteli), Komenský (Labyrint světa a ráj srdce, Velká didaktika), ad. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Místo filosofie výchovy v českém filosofickém prostředí – filosofie provádějící. Tři rozměry výchovy – socializace, individuace a transcendence. Výchova jako forma životního pohybu – význam domova. Archetypy výchovy – paideia, educatio a instrumentální pojetí výchovy. Dialogický rozměr výchovy a výchova jako péče o duši. Dialogická výchova dnes. Výchova jako vztah ke světu – o povaze výchovné odpovědnosti. Komenského pampaedia a její význam pro současnost. Výchova jako setkání. Dilemata a antinomie výchovy. Výchova v krizi a výchova jako východisko z globální krize světa. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Podmínkou pro získání zápočtu je zpracování semestrální práce nad vybraným filosoficko-výchovným tématem a úspěšná obhajoba formou rozpravy nad odevzdaným textem. |