Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
Kurs rozvíjí reflexivní kompetence, analytické a kritické myšlení, interpretační a kombinační schopnosti studentů při práci s obrazovým archivem, kultivuje jejich vizuální senzitivitu a další složky vizuální gramotnosti. Nástrojem reflexe je portfolio, při jehož tvorbě se studenti učí vyhledávat, shromažďovat a organizovat obrazové i další typy materiálů (kulturních textů) do vztahových struktur, logických či asociovaných vazeb a map. Práce s portfoliem vede studenta k myšlení vyššího řádu o organizaci obsahů podpůrných obrazových materiálů jednak pro tematické okruhy dějin umění, vizuálních studií a vizuální antropologie, posléze pro rozpoznání didaktických potencialit témat a konceptualizace kulturních obsahů ve výukové praxi. Důležité místo v kursu zaujímá kultivace odborné diskuse a respektu k různorodým názorům, úhlům pohledu a interpretacím. Stavbu struktury portfolia si koncipuje každý student sám, v konzultaci a komparaci s ostatními členy diskusní skupiny, a to i v případě, že prezentuje výsledky společného projektu ze školního terénu. Portfolio bude rozvíjeno po celou dobu studia a stane se nástrojem pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy.
Úvodní seznámení s obrazovými archivy vybraných osobností výtvarného umění a teorie umění. Možnosti organizace obsahů a možnosti inspirativních momentů směřujících k tvorbě nového díla. Úvodní seznámení s didaktickými portfolii vybraných osobností výtvarné pedagogiky. Online archivy a databáze typu Pinterest aj. KRITICKÉ ZHODNOCENÍ.
Portfolio a autorská identita. Dokumentace vlastní tvorby, genealogie vzniku vlastního díla, založení reflexivního deníku. (Metodologie a/r/tography ve triádě artist-researcher-teacher).
Založení sekce odborné reflexe, první vlastní segmenty odborných popisů, interpretací, explikací.
Založení sekce didaktické inspirace a dokumentace z průběhu praxí (záznamy z výukových situací, tzv. students´ voices, teachers´voices, obrazové dokumentace dětských výtvarných prací, autorské přípravy na vyučování. Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy, portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků. Výstavba funkčního odborného slovníku oboru.
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
The course develops reflexive competencies, analytical and critical thinking, interpretive and combinational skills of students working with image archives, cultivates their visual sensitivity and other components of visual literacy. The tool of reflection is a portfolio, in the creation of which students learn to search, collect and organize pictorial and other types of materials (cultural texts) into relationship structures, logical or associated links and maps. Working with the portfolio leads the student to higher order thinking about the organization of the content of supporting pictorial materials for thematic areas of art history, visual studies and visual anthropology, then for recognizing the didactic potential of topics and conceptualizing cultural content in teaching practice. An important place in the course is the cultivation of professional discussion and respect for diverse opinions, perspectives and interpretations. The construction of the portfolio structure is conceived by each student himself, in consultation and comparison with other members of the discussion group, even if he presents the results of a joint project from the school field. The portfolio will be developed throughout the study and will become a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. Introductory acquaintance with image archives of selected personalities of fine arts and art theory. Possibilities of content organization and possibilities of inspiring moments leading to the creation of a new work. Introductory acquaintance with didactic portfolios of selected personalities of art pedagogy. Online archives and databases such as Pinterest, etc. Portfolio and author's identity. Documentation of one's work, genealogy of the origin of one's work, establishment of a reflexive diary. (Methodology and / r / tography in the artist-researcher-teacher triad). Establishment of a section of professional reflection, the first own segments of professional descriptions, interpretations, explanations. Establishment of a section of didactic inspiration and documentation from the course of internships (records from teaching situations, so-called students´ voices, teachers´voices, pictorial documentation of children's art works, author's preparation for teaching. Portfolio as a tool of pedagogical reflection and long-term planning of art education, a tool of formative evaluation in art education, and a tool of pupil reflection.
Development of functional expert dictionary.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (15.09.2023)
Povinná:
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204.
PACHMANOVÁ, Martina. Kdo je to kurátor/ka? A2, #39/2007. Zdroj: https://www.advojka.cz/archiv/2007/39/kdo-je-to-kuratorka
Další zdroje
Student čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů, online zdrojů). Základní literatura je k dispozici v knihovně PedF UK, příp. Národní knihovně ČR a v knihovně UPM, na online databázích a v knihovně Centra současného umění DOX, v knihovně centra Tranzit Display.