Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
Výtvarná výchova a její specifická nezastupitelná role v rozvoji osobnosti dítěte a mladého člověka, jejich psychických
dispozic.
Zavedení a proměny výtvarné výchovy (kreslení) do obecného vzdělávání v českých zemích a jejich příčiny. Současné
koncepce výtvarné výchovy ve všeobecném (základním
a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově. Analyticko-komparační studie RVP.
Osobnost výtvarného pedagoga a osobnost žáka a studenta.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Annotation:
Critical reflecting children´s art and its role in the systems of general education: Historical and contemporary view, social and
cultural contexts. Reconceptions in art education.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Cíle předmětu:
Poskytnout poučení o společensko- historických kontextech proměn názorů na vzdělávací potenciál dětského výtvarného projevu a jejich odrazu v koncepcích výtvarné výchovy. Podpořit kritický přístup studentů k minulým i současným koncepcím a paralelním programovým směrům..
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Goals of subject:
Give( offer) a guidance about social and historical contexts of changes of opinions to children´s art and their reflection in conceptions art education . To encourage a critical view of students to last and present conceptions and paralel programme trends. .
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN, Praha 1982.
MŠMT ČR: Rámcový vzdělávací program pro základní školy: Umění a kultura, Praha
2004.
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F,
Praha 1994
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Literatura: HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN, Praha 1982.
MŠMT ČR: Rámcový vzdělávací program pro základní školy: Umění a kultura, Praha 2004.
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
Formy výuky studijního předmětu : přednáška, seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Demands to controle:
Credit, examination:
Individual prezentation in seminar of didactics. Ability of orientation in history and presence of art education in general education ( test) and critical look at them ( tasks for discussion in seminars in the course of semestr).
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Individuální prezentace na semináři didaktiky. Schopnost orientace v historii výtvarné výchovy ve všeobecném vzdělávání (test) a kritického pohledu na ně (úkoly pro diskusi v seminářích v průběhu semestru).
Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Demands to controle:
Credit, examination:
Individual prezentation in seminar of didactics. Ability of orientation in history and presence of art education in general education ( test) and critical look at them ( tasks for discussion in seminars in the course of semestr).
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Klíčová slova:
dětský výtvarný projev, společensko-historický kontext, spontaneita, záměrný rozvoj, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, kritická reflexe, současná pojetí
Sylabus:
Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti
Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady).
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Key words:
children´s art, social and historical kontext, spontaneity, intentional development, conceptions of art education, persons, critical reflection.
Sylabus:
Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti
Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady).