Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.02.2019)
Základy přírodních věd
1. Vliv pedagogických teorií (na vyučování přírodních věd či realizaci přírodovědných aktivit. Konkrétně se jedná o teorie učení (behaviorismus, strukturalismus, konstruktivismus, konektivismus, teorie didaktických situací), Watson, Skinner a další, vývojové teorie (Piaget, Vygotskij, Piagetovy experimenty), teorie inteligence (g-Inteligence, Teorie rozličných inteliencí, fluidní inteligence)
4. Přístupy k vyučování přírodovědných předmětů (induktivní x deduktivní, paradigmatický x narativní, systémový x projektový aj.)
5. Problematika odcizování přírodě a generačních změn (generace Z a alfa)
6. Propojení přírodních věd a environmentální výchovy.
Postavení přírodních věd v RVP.
Seznámení se se základními didaktickými pravidly a postupy práce s předškolními dětmi (názor, pozorování, pokus). Dobré otázky. Badatelská metoda. Narativní metoda.
Bezpečnost práce.
Seznámení s literaturou. Propojení s environmentální výchovou.
Zkušenosti z výuky.
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.02.2019)
Fundamentals of Natural Sciences
1. Pedagogical Theories (behaviorism, structuralism, constructivism, connectivism, theory of didactic situations), Watson, Skinner and others
2. Developmental theories - Piaget, Vygotskij, Piaget's experiments
3. Theory of Intelligence (g-Intelligence, Theory of Various Intelligences, Fluid Intelligence)
4. Approaches to the teaching of natural sciences (inductive x deductive, paradigmatic x narrative, system x project, etc.)
5. The Problem of Alienation of Nature and Generation Changes (Generation Z and Alpha)
6. SEVV - see map at Pavučina.cz
Position of the natural sciences in FEP.
To get acquainted with the basic didactic rules and procedures of working with preschool children (opinion, observation, attempt). Good questions. Research Method. Narrative method.
Safety.
Introduction to Literature. Linking with environmental education.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších školních žáků
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2019)
Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:
1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání
Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení.
2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání
Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období.
Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (13.02.2019)
Základy didaktiky a metodologie realizace přírodovědného vzdělávání a environmentální výchovyna prvním stupni ZŠ.
Teoretická část 1. Pedagogické teorie (behaviorismus, strukturalismus, konstruktivismus, konektivismus, teorie didaktických situací), Watson, Skinner a další 2. Vývojové teorie - Piaget, Vygotskij, Piagetovy experimenty 3. Teorie inteligence (g-Inteligence, Teorie rozličných inteliencí, fluidní inteligence) 4. Přístupy k vyučování přírodovědných předmětů (induktivní x deduktivní, paradigmatický x narativní, systémový x projektový aj.) 5. Problematika odcizování přírodě a generačních změn (generace Z a alfa) 6. SEVV - viz mapa na http://www.pavucina-sev.cz/
7. Propojení s PT environmentální výchova.
8. Seznámení s literaturou.
Aplikační část
Postavení přírodních věd v RVP. Seznámení se se základními didaktickými pravidly a postupy práce s žáky 1. stupně (názor, pozorování, pokus). Dobré otázky. Badatelská metoda. Narativní metoda. Názor, pozorování, experiment, přírodovědné vycházky, naučné stezky, projekty, integrované tématické bloky zaměřené na přírodovědnou oblast, environmentální senzitivita, zákonitosti. Vybavení třídy, vybavení na vycházku. Bezpečnost. Nebezpečí na vycházce a jak jim předcházet. Bezpečnost práce.
Praktická část
Zkušenosti z výuky.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (22.02.2017)
Basics of didactics and methodology of implementation of science education and environmental education in primary education at all.
The theoretical part First pedagogical theories (behaviorism, structuralism, constructivism connectivism theory of didactic situations), Watson, Skinner and others 2. Developmental theories - Piaget, Vygotsky, Piaget's experiments 3. The theory of intelligence (g-Intelligence Theory variety of intelligence, fluid intelligence) 4. Approaches to teaching science subjects (inductive deductive x, x paradigmatic narrative, System x Project etc.). 5. Problems alienating nature and generational changes (Generation Z and Alpha) 6. Environmental Centres in Czech republic - see map on Pavučina.cz
7. Integration with Environmental Education.
8. Introduction to literature.
The Application part
Status of Natural Sciences in FEP. Learning the basic didactic rules and procedures for working with preschool children (opinion, observation, experimentation). Good question. The research method. Narrative method. Opinion, observation, experiment, nature walks, nature trails, projects, integrated thematic blocks focused on scientific area, environmental sensitivity, patterns. Classroom equipment, equipment for a walk. Safety. Danger to walk and how to prevent them. Safety.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2019)
Nejsou žádné zvláštní požadavky k zápisu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:
1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání
Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení.
2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání
Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období.
Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.