Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)
Výtvarný projev a výchovné působení ve školním a ve specifickém mimoškolním prostředí.
Výchovné působení v rámci ústavní výchovy a výchovy dětí s mentálním a fyzickým postižením.
Diagnostické a terapeutické možnosti, specifika a omezení ve vedení výtvarných činností.
Návrh a realizace výukového projektu pro klienty s postižením.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)
Art expression and education in the school and in free time. Educational influence in the institutions for special needs.
Diagnostic and therapeutic possibilities, specific and restrictions in leading of art activities. Design and implementation of a learning project for clients with disabilities.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Cíle předmětu:
Seznámení s Rámcovými vzdělávacími programy pro ZŠ a SŠ, jejich analýza a tvůrčí aplikace.
Poznání možností výtvarné výchovy při výchově a vzdělávání dětí s mentálním a fyzickým postižením.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Goals of subject:
Teach-in with Undetailed educational programes for basic school and high school, its analyze and creative aplication. Cognition of possibilities in art education by training with children with menthal and physic disfunction.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)
ZBYNĚK, Z.: Úvod do speciální výtvarné výchovy 1981 KLUSÁK, M., SLAVÍK, J.: Kresba postavy pána in Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0924-X. FOUCAULT, M.: Dějiny šílenství 1994 DEBUFFET, J.: Dusivá kultura 1998 SIBLEY, F.: Estetické pojmy, in ZUSKA, V.: Umění, krása, šeredno, Praha: Karolinum 2003, str. 23 - 48, ISBN 80-246-0540-6 PEROUT, E.: Arteterapie se zrakově postiženými 2005 HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika Vv 2005 POGÁDY, J., NOCIAR, A., MEČÍŘ, J., JANOTOVÁ, D.: Detská kresba v diagnostike a v liečbe, Bratislava: SAP 1993, ISBN 80-85665-07-7 DAVID, J.: Výtvarná výchova jako duchovní a smyslový fenomén. Fantisk, Polička 1993 MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002. POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995. ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)
* Literatura / literature: DAVID, J.: Výtvarná výchova jako duchovní a smyslový fenomén. Fantisk, Polička 1993 DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha 2001. MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002. POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995. ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)
* Zápočet: Návrh, realizace a reflexe výukového projektu pro klienty s postižením.
* Zkouška: Ústní zkouška
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Demands to controle:
Credit:
Work of special parts of undetailed educational programe, its prezentation and defending in seminars in appointed terms. Concret apllication choosed themes of art education for goal´s groups of children and adults.
Examination:
Concret demands for exam will be formulated from theoretical content of subject, its reflection and practical aplication.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)
* Klíčová slova: Výtvarný projev, rámcový vzdělávací program, fyzické, mentální a sociální znevýhodnění, arteterapie. * sylabus: Rámcové vzdělávací programy Vv pro ZŠ a SŠ. Výtvarný projev a výchovné působení ve školním a ve specifickém mimoškolním prostředí. Výchovné působení v rámci ústavní výchovy a výchovy dětí s mentálním a fyzickým postižením. Diagnostické a terapeutické možnosti, specifika a omezení ve vedení výtvarných činností.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)
* Key words: Art work, undetailed educational programe, physic, menthal and social devalueding, artetheraphy * sylabus: Educational programme for basic school and secondary school. Art expression and education in the school and in free time. Educational influence in the institutions for special needs.