Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Učitel a jeho pojetí předmětu a procesu výuky.
Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a
výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.
Konstruktivní metody a jejich současná aplikace.
Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Art expression like a hobby, like way of expression and communication. Cultivation, influence and evaluation of children´s
and adolescent´s art expression.
Possibilities and boundaryes of diagnostic children´s, adolescent´s adult´s art expression.
Developement of art creation like a free time activity in 20th century and in the beginning of the 21st century.
Formulate opinions on children art expression (perception and reactions on impulsions of the art and culture, visual
orientation and art thinking, variety of the expression, creativity) in changes of opinion streams.
Constructive methods and aplication of them.
Streams of art education ? opinion streams and tendency, reflection and practice.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Cíle předmětu:
Seznámení s vývojovými proměna názorů na dětský výtvarný projev. Poznání s možností rozvíjení a kultivace dětského výtvarného projevu. Znalost zásad hodnocení a klasifikace dětského výtvarného projevu.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Goals of subject:
Teach-in with evolutionś changes of meanings to childrenś art. Cognition with possibility of development and cultivation childrenś art production. Knowledge of pronciples evaluation and classification childrenś work.
Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (13.01.2016)
BRUCJKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, H+H, 2008.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace. Vlastní cestou k umění. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN 978-80-729-700-7. (UK v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
HAZUKOVÁ, Helena; SLAVÍK, Jan, aj. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. [Problems of Creating an Art Education Teachers´s Functional Vocabulary]. In Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2005, s. 304-326. ISBN 80-7290-199-0.
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN UK, Praha 1982 ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : Pedagogická fakulta, 2001. ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994 UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN, 1988.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN UK, Praha 1982
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : Pedagogická fakulta, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F
1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN, 1988.
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Požadavky ke kontrole:
Klasifikovaný zápočet:
Kritická reflexe vývojových proudů, koncepcí a tendencí v oblasti rozvíjení dětského výtvarného projevu. Prezentace poznatků teoretického studia a jejich praktická reflexe v určených termínech.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Demands to controle:
Classified credit:
Critical reflection of evolutionś flows, conceptions and tendences in field of cultivating childrenś art work. Prezentation of knowledges theoretical studies and its practical reflection in appointed terms.
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Klíčová slova:
Dětský výtvarný projev, hodnota, hodnocení, klasifikace, diagnostika; proudy, tendence, pedagogický konstruktivismus.
sylabus:
Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících.
Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých.
Vývoj zájmové výtvarné činnosti ve 20. a na počátku 21. století.
Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.
Konstruktivní metody a jejich současná aplikace.
Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Key words:
Childrenś art work, value, evaluation, classification, diagnostic; flows, thendences, pedagogical contructivism.
sylabus:
Art expression like a hobby, like way of expression and communication. Cultivation, influence and evaluation of children´s and adolescent´s art expression.
Possibilities and boundaryes of diagnostic children´s, adolescent´s adult´s art expression.
Developement of art creation like a free time activity in 20th century and in the beginning of the 21st century.
Formulate opinions on children art expression (perception and reactions on impulsions of the art and culture, visual orientation and art thinking, variety of the expression, creativity) in changes of opinion streams.
Constructive methods and aplication of them.
Streams of art education - opinion streams and tendency, reflection and practice.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)