|
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Předmět seznamuje své posluchače s diverzitou bezobratlých živočichů, jejich fylogenezí a systematikou; anatomií a morfologií stejně jako ekologií a etologií. Posluchači tak získají všeobecný přehled o této vysoce diversifikované skupině. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
V přípdě distanční výuky předmětu by tato probíhala off-line. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky. Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, odborné názvy a vhodné příkladové druhy (které se mohou objevit nejspíš v závěrečném písemném testu) označeny červeně. Černě označené taxony (týká se to kmenů, tříd i nižších taxonů) jsou pouze pro orientaci a úplnost, ale nebudou zařazeny do závěrerečného písemného testu. Po prostudování prezentací zašlou studenti/studentky individuálně do začátku zkouškového období na e-mail lubomir.hanel@pedf.cuni.cz odpovědi na všechny kontrolní otázky, které jsou vždy na konci každé lekce distanční výuky. Případné dotazy a připomínky lze psát vyučujícímu na výše uvedenou mailovou adresu kdykoli. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. Prezentace jsou k dispozici v SISu a také v Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0
Podmínky plnění distanční koronavirové verze praktických cvičení: - ke cvičení bude poskytnuta ppt.prezentace s audio-komentářem (uložena v systému Moodle a také na odkazu, který bude zaslán frekventantům kurzu e-mailem) - účastníci cvičení popíší v prezentaci a komentáři zmiňované organismy formou krátkých seminárních prací, které odevzdají v jediném PDF-souboru po cvičení zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz - zápočet (podmínka připuštění k písemné části zkoušky) je udělován za odevzdání protokolů - protokoly prosím zasílejte nejdříve 8. září 2021; nejpozději před začátkem zimního zkouškového (tj. do 9. ledna 2022).
Závěrečná zkouška je písemná. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha. Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str. Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str. Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.
Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365
Rozšiřující: Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha. Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts. Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha. Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s. Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:
- účast na blokovém cvičení - odevzdání písemného návrhu didaktické hry zaměřené na konkrétní skupinu bezobratlých (student volí cílovou skupinu sám a volbu nechá uznat vedoucí praktických cvičení)
Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Předběžný rozvrh přednášky
1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka). 2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) ) 3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza 5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace 7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy) 13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka ) 14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)
Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň blokového cvičení je následující: Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika (členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:
- účast na blokovém cvičení - odevzdání písemného návrhu didaktické hry zaměřené na konkrétní skupinu bezobratlých (student volí cílovou skupinu sám a volbu nechá uznat vedoucí praktických cvičení)
Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha. Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str. Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str. Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.
Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365
Rozšiřující: Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha. Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts. Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha. Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s. Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha.
Další studijní opory jsou vystaveny na: |