Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
Teorie: Vymezení arteterapie a její teoretická východiska v souvislostech speciální pedagogiky. Vztah arteterapie a
psychoterapie, arteterapeutické přístupy v kontextech psychoterapeutických koncepcí. Historické kontexty současného
stavu oboru - stručný náhled do historického vývoje arteterapie. Art-psychoterapie (druhoprocesové arteterapie) a terapie
uměním (prvoprocesové arteterapie). Specializace v arteterapii. Výtvarný zážitek a jeho reflexe jako realizační východisko
pro arteterapii. Indikace a kontraindikace arteterapie, formy a cíle arteterapeutického procesu. Aranžování
arteterapeutických situací v teorii a v praxi; arteterapeutické metody a techniky. Kompetence speciálního pedagoga ve
vztahu ke kompetencím arteterapeuta, etika profese v arteterapii.
Cvičení a propedeutika zážitkového výcviku: individuální a skupinové techniky se základy arteterapeutické reflexe
(arteterapeutická kresba, arteterapeutická práce s barvou, aktivní a řízená imaginace, utváření mandal, projektivní
techniky - strom života, životní cesta apod., modelování z hlíny, metody esteticko-haptické stimulace).
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
Theory: determination of art therapy and its theoretical backgrounds within special education. Relations of art therapy and
psychotherapy, art therapeutical approaches in context of psychotherapeutical concepts. Historical context of current
status in the branch - insight at historical development of art therapy. Art-psychotherapy (secondary process art therapies)
and therapy by fine art (primarily process art therapy). Specialization in art therapy. Art adventure and its reflection as
implementational base for art therapy. Indication and contraindication of art therapy, forms and goals of art therapeutical
process. Art therapy situations arranging both in theory and practice, art therapeutical methods and techniques.
Conpetences of special pedagogist in relation to art therapist competences, ethic of art therapy profession. Exercises and
introduction to adventure training: individual and group techniques based on art therapeutical reflection (art therapeutical
drawing, art therapeutical work with color, active and guided imagination, mandala formation, projective techniques - life
tree, life way etc., clay modelling, methods of aesthetic-haptic stimulation)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (11.10.2006)
HORŇÁKOVÁ, M. Činostnná terapia v liečebnej pedagogike. Bratislava : Creativpress, 1995.
LOWENFELD, V. Therapeutic aspect of education. The American Journal of Art Therapy, 25, May 1987.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
SCHILLINGOVI, I a G. Symbolická řeč barev. Olomouc: Dobra-Fontana 1999. ISBN 80-86179-30-3.
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum 1997. ISBN 80-7184-437-3.
SILVERSTONE, L. Art Therapy-The Person-Centred Way. London and Philadelphia: Jessica Kingsley 1997. ISBN 1-85302-481-3.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy aretetrapie. Praha: Portál 2002. ISBN 80-1778-616-0.