Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (31.08.2021)
Tento kurz nabízí studentům příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu myšlení a učení v současné pedagogické psychologii.
Kurz představuje a kontrastuje především dílo dvou významných autorů a tvůrců socio-kulturních teorií a přístupu ke studiu učení a myšlení: L.S. Vygotského a R.Feuersteina. Ukazuje jejich aktuálnost a potencialitu inspirovat současnou praxi pedagogické a poradenské psychologie i učitelství především v otázkách multikulturality a tzv. dynamického vyšetřování (tj, diagnostiky, která více než aktuální výkon zohledňuje a potenciality jedince učit se a dále se rozvíjet).
V cyklu 12 seminárních setkání tak budou postupně představeny ově významné a současnou pedagogickou psychologii velmi inspirující teoretické linie:
1. tzv. vygotskiánská a neovygotskiánské, navazující na odkaz L.S. Vygotského v pedagogice a psychologii
2. tzv. neopiagetovská, opírající se o dílo izraelského psychologa Reuvena Feuersteina a jeho pokračovatelů (Alexe Kozulina, Roberta Burdena, Barbary Rogoffové apod.)
Obě uvedené linie chápou učení a vzdělávání jako procesy primárně přispívající k rozvoji kognitivních funkcí žáka, amplifikují kulturní a sociálním determinanty procesu vývoje kognitivních funkcí a procesu učení. Vygotského linii prezentujeme jako zdůrazňující socio-kulturní zprostředkování procesu učení: procesy učení se objevují nejprve jako procesy, kterými dítě zvnitřňuje metody a činnosti existující v dané kultuře. Klíčovým pojmem je zde pojem symbolického nástroje. Feuersteinova linie pak pracuje s amplifikací významu mediátora (tj. druhého člověka) v procesu interakce dítěte s jeho prostředím. Klíčovým pojmem je zde pojem zkušenost zprostředkovaného učení. Strukturu jednotlivých seminářů určují tři tématické bloky. Jejich další členění uspořádání umožňuje sledovat historické souvislosti vývoje přístupů v pedagogické psychologii, které zdůrazňují sociální a kulturní aspekty vývoje psychických funkcí, ukazuje základní teoretické principy a metodologii výzkumu v této oblasti . Postupně pak směřuje k identifikaci témat a otázek soudobé aplikované pedagogické psychologie, pro která mohou být sledované přístupy inspirující.
V zimním semestru 2021/22 je ústředním tématem semináře zprostředkování (mediace), jeho explanace s oporou díla Vygotského Feuersteina a odborníků, kteří na práce Vygotského a Feuersteina ve svém díle navazují. Jedním z cílů semináře je poukázat na využití i zhodnocení koceptu zprostředkování v díle dalších sociokulturně orientovaných autorů i v praxi poradenské psychologie.
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (20.05.2019)
This course offers students the opportunity to get acquainted with the theoretical background and applied models of so-called socio-cultural approaches to the study of thinking and learning in contemporary pedagogical psychology.
In particular, the course presents and contrasts the work of two distinguished authors and creators of socio-cultural theories and approaches to learning and thinking: L.S. Vygotsky and R.Feuerstein. It shows their topicality and potentiality to inspire the current practice of pedagogical and counselling psychology and teaching especially in the field of multiculturalism and so-called dynamic investigation (assessment strategy, which takes into account the potential of the individual to learn and develop rather than actual performance).
Thus, in the cycle of 12 seminar meetings, two important and contemporary perspectives will be introduced, with very inspiring theoretical lines:
1. so-called Vygotskian (resp. neo-vygotskian) approach: following L. S. Vygotsky´s influence in pedagogical and counselling Psychology (That is A. Lurija, B.Rogoff, M. Cole)
2. so-called neo-piagetian approach: based on the work of contemporary Israeli psychologist Reuven Feuerstein and his supporters (Michael Shayer, Alex Kozulin or Robert Burden)
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (09.10.2017)
Studijní literatura povinná:
Vygotský, L.S.(2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha Portál.
Málková, G. (2009): Zprostředkované učení. Portál, Praha.- kapitola Užití zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a hodnocení a Kapitola věnovaná Dynamickému vyšetřování
Studijní literatura doporučená:
Feuerstein a kol. (2014) Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti.Karolinum Praha
Kozulin, A. (1998): Psychological tools: A sociocultural Approach to Education. Harvard University Press, Cambridge (Mass.)-část k dispozici v českém překladu v souborech sis.
Málková, G. (2008): Umění zprostředkovaného učení. Togga , Praha.
Úplný seznam doporučené literatury s komentáři je k dispozici ve studijních oporách kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357#section-0
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.10.2021)
Seminář je realizován formou blokově uspořádaných seminárních setkání.
Odkaz na kurzové studijní opory v Moodle naleznete zde:
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (31.08.2021)
Výuka v tomto semináři je ralizována formou 4 na sebe navazujících seminárních bloků.
Témata jednotlivých bloků:
Blok I. Zprostředkování jako základní pojem Vygotského teorie vývoje poznávacích procesů
Blok II. Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů pro podporu vývoje jazykových (fonologických) schopností
Blok III. Využití konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice (dynamické diagnostické přístupy)
Blok IV. Prezentace seminárních projektů
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (31.08.2021)
Pro výsledné hodnocení práce studenta v semináři přihlíží vyučující k aktivní účasti studenta v jednotlivých seminárních blocích. Prosím proto, svoji neúčast na seminárním setkání řádně omlouvejte.
Seminář je hodnocen na podklady vypracování a prezentace seminárního projektu. Podstatou seminárního projektu je strukturované zpracování přínosu vybrané osobnosti z oblasti tzv. sociokulturně orientované psychologie. Cílem seminárního úkolu je představit vybraného badatele jako pokračovatele Vygotského nebo vlivného badatele v oblasti sociokulturně orientované psychologie, osvětlit a na konkrétních příkladech demonstrovat dominantní badatelský zájem daného autora a jeho význam pro další rozvoj poznání v oblasti sociokulturně orientované psychologie.
Seminární projekt je zadáván a zpracovávan ve skupině. Každý člen skupiny ovšem zpracuje vlastní text seminární práce v rozsahu cca 3 normostran, ovšem v rámci přípravy své seminární práce bude působit ve spolupráci s kolegy z jeho pracovní skupiny. Celá pracovní skupina následně v závěru semináře zadané téma ( autora a jeho dílo) představí ostatním kolegům v semináři prostřednictvím prezentace s oporou podkladů v powerpoint. Pro odevzdávání seminárních prací bude zde v Moodle zveřeněna odevzdávárna.
sledujte proto prosím studijní opory k semináři v Moodle: