Poslední úprava: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (11.02.2018)
V rámci Souvislé oborové praxe na ZŠ student stráví dva až čtyři týdny na vybrané základní škole, kde jim bude přidělen mentor, který je seznámí s prostředím a chodem školy. U mentora studenti absolvují 8 náslechových hodin, které podrobí analyze a hodnocení s využitím předem připravených pozorovacích archů. Následně student na základě mentorových instrukcí odučí 12 vyučovacích hodin v určených třídách. Každá z odučených hodin bude podrobena hodnocení mentora. Očekává se, že při přípravě a realizaci dalších vyučovacích hodin student poznámky a doporučení mentora v co největší míře zohlední. Jedním z požadavků Souvislé oborové praxe je vedení pečlivého a podrobného záznamu o praxi studenta ve formě portfolio, které obsahuje několik typů dokumentů a materialů (např.: přípravy na hodinu, soubor profesních kvalit, použité materiální didaktické prostředky).
Cílem tohoto předmětu je transformovat nabyté znalosti a zkušenosti do praxe a tyto dále formou akce a reflexe rozvíjet a prohlubovat.
Poslední úprava: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (01.02.2019)
Within the course Teaching practice (TP) students will spend two to four weeks at a chosen lower secondary schools where they will be assigned a mentor who will be their guide in the school envorinment. The students will observe 8 lessons in their mentor's lessons and then they will teach 12 classes following the instructions of their mentor. Each of the lessons will be reflected with the mentor and the student will be expected to develop his/her teaching skills based on the mentor's notes, comments and constructive criticism. One of the course requirements is that students keep a propper and detailed record of their TP in the form of a portfolio consisting of several types of documents (e.g. lesson plans, professional self-evaluation, material didactic means used).
The aim of the course is to put to practice all the knowledge, skills the students have acquired until this point together with student's individual dispositions, aptitude and attitude.
As most schools or even mentors can attend to two (or even three) students, in such cases students are encourage to work in pairs and cooperate in the lesson planning, observing each other's lessons and providing each other feedback.
TP is interconnected with the course "Reflective seminar supporting TP" where the students will prepare documentation, personal strategy, observation sheets, etc. which will enable a smoother start of their TP. Students will be able to contact their course teacher to get and online support and advice if need be. After completing the TP, the students will reflect their experience with others and the teacher within the "Reflective seminar".
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (11.02.2018)
1. Gower, R., Phillips, D., Walters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford. Heinemann.
2. Scrivener, J. (1994). Learning Teaching. Oxford. Heinemann.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (01.02.2019)
- appropriate approach to planning and teaching, professional conduct at a given school
- submission of required documents in timely manner: (contracts with teachers, filling in the google.docs spreadsheet, TP portfolio)
- passing grade given by the mentor
- passing grade given by the observing faculty member
- passing grade given by the course teacher based on the TP portfolio and reflective interview.