Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
Předmět navazuje na Osobnostní a sociální výchova I. Je zaměřen na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele - osobnostní, sociální a morální rozvoj. Jeho hlavním cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro jeho realizaci cílů a obsahů osobnostní a sociální výchovy se žáky v primární škole. Umožňuje studentům reflektovat svoje dosavadní zkušenosti práce s dětskou skupinou/ třídou a jejím řízením. Tematicky je předmět proto paralelou k pojetí obsahu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu. Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, metod RWCT, dramatické výchovy, psychoterapie a metodu analýzy situací.
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
This course follows the course, Personality and Social Education I. It focuses on three basic areas in pre-service teacher - personality, social and moral development. Its main goal is to further deepen the level of self-recognition of students , their ability to reflect and self-reflection, to equip them with the basic knowledge and skills necessary for their realisation of the goals and contents of personality and social education with students in primary school. It allows students to reflect their past experience of working with the children's group / class and its management. The course is therefore the course is in line with the concept of the cross-curricular theme of Personality and Social Education in the Framework Educational Program. It is accomplished by alternating self-enjoyable activities and their reflections in the group. He uses mainly methods of psychosocial training, methods of RWCT, dramatic education, psychotherapy and method of situational analysis.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (16.01.2022)
Cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro jeho realizaci cílů a obsahů osobnostní a sociální výchovy se žáky v primární škole.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (27.01.2022)
Studijní zátěž:
1) přímá výuka- 24hodin
2) plnění zápočtových úkolů - 12 hodin
3) samostudium literatury a dalších zdrojů- 14 hodin
Moodle link: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6087 klíč: bude sdělen v rámci 1.semináře
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
Povinná literatura:
GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
REITMAYEROVÁ, E.; BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0988-1.
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.
Doporučená literatura:
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9.
KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2009. ISBN 8023967703
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.
MACHALÍKOVÁ, J., MUSIL, R. Praha: Improvizace ve škole. Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.
MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.
LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. 1999. ISBN 80-7367-176.
ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.
www.odyssea.cz
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)
metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, diskuse, reflexe, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, managementu v oblasti soft skills
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
1. Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; empatie a pohled na svět očima druhého, vztahy ve skupině- skupinová dynamika, pravidla
2. Komunikace - dovednosti respektující a asertivní komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, řešení konfliktů a vyjednávání
3. Kooperace a kompetice
4. Řešení problémů - rozvoj dovedností, role ve skupině
5. Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; pomáhající a prosociální chování dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne
6. Charakteristiky kvalitního učitele- reflexe a sebereflexe
7. Osobnostní a sociální výchova v primární škole a možnosti její realizace.
Řízení skupinových sebezážitkových aktivit a jejich reflexí.
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
1. Interpersonal relationships - care for good relationships; empathy and view of the world through the eyes of the other, relations in the group - group dynamics, rules
2. Communications - respecting and assertive communication skills, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation
3. Cooperation and Competitiveness
4. Problem solving - skills development, role in the group
5. Values, attitudes, practical ethics - analysis of own and foreign attitudes and values and their manifestations in the behavior of people; assisting and pro-social behavior of decision-making skills in ethically challenging situations of the day
6. Characteristics of quality teacher - reflection and self-reflection
7. Personal and social education in primary school and possibilities of its realisation
8. Managing group self-entertainment activities and their reflections
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (30.01.2024)
- respektování pravidel skupiny
- účast na seminářích s tolerancí 1 absence, poslední výukový týden je účast povinná
- prezentace předmětového portfolia dle kritérií na posledním semináři
- příprava, realizace a reflexe aktivit OSV s dětmi ve dvojici