|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 20 hodin · seminární práce 22 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 12 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 12 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Povinná literatura
Literatura doporučená k získání vhledu do problematiky filsofické, sociální, kulturní a pedagogické antropologie
Literatura doporučená k ‚pomalému čtení‘
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Upřesnění anotace: Kurz je věnovaný filosofickému a transdisciplinárnímu tázání po člověku. Smyslem předmětu je uvádět studenty do situace, v níž se stávají schopni doopravdy a v odpovídající vážnosti tázat po člověku, po podstatných záležitostech lidství, a to ve vztahu k jejich budoucímu pedagogickému poslání. Těžiště kurzu spočívá ve filosofickém myšlení, avšak v zorném poli myslitelské péče se nebudou nacházet pouze obvyklá témata filosofická (duše, existence, bytí, čas atd.) či filosoficky a pedagogicky antropologická (paradigmata lidství, paradigmata výchovy), ale též témata, jež vyvstávají v odborných diskurzech (např. kulturní a sociální antropologie, psychologie apod.) a v oblasti porozumění přirozenému světu. Souhrn možných tematických okruhů předmětu členěných do dvou pilířů: a) Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku. I. Člověk jako téma reflexe (člověk v ohnisku různých perspektiv - běžná zkušenost, umění, sport, věda, oblasti profesní praxe atd.); kultruní, sociální, pedagogická a filosfická antrolpolgie; II. Uvedení do filosofického myšlení - aneb co znamená filosofovat (myslet)? III. Základní filosoficko-antropologická paradigmata (vzorce lidství): zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito; dále: Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti. IV. Vybraná (inspirativní) filosofická uchopení člověka a lidské existence v dějinách myšlení
b) Člověk v psychologické teorii a ve filosofické reflexi I. Behaviorální, psychoanalytický a humanistický přístup (ve filosofické reflexi) II. Psychologie a fenomenologie (psychologie a psychologismus, naturalismus, historismus); Husserl; Heidegger; III. Psychologie a postmoderna (filosofické kontexty postmoderny, Foucault) IV. Transpersonální psychologie V. Vybrané psychoterapeutické přístupy (např. daseinsanalýza, humanistická psychoterapie, gestalt terapie)
Temata budou vybírána s ohledem na obeznámenost studentů s tematikou a na jejich zájem.
Problém vlastního a cizího, jinakost. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Pro prezenční studium: Absolvování tohoto jednosemestrálního předmětu je oceněno 2 kredity (odpovídá cca 50 - 60 hodinám studijní zátěže). Kurz probíhá v podobě přímé výuky (cca 20 hodin) a nepřímé výuky, mající podobu samostudia (cca 30 hodin). Předmět je zakončen zkouškou. Zkouška sestává z ústního pohovoru týkajícího se a) odpřednášených témat kurzu (či témat z povinné literatury) a b) z pohovoru nad výstupy nepřímé výuky (tedy nad excerpty s četby, zpracovanou zápočtovou prací, referátem). V rámci přípravy na zkoušku má student za povinnost prostudovat monografii povinné literatury (Vzorce lidství od N. Pelcové - po dohodě je možný ekvivalent /odpovídá 20 hodinám studia/) a jeden odborný text odpovídající tématu kurzu (viz. literatura pro 'pomalé čtení' a doporučená literatura /po dohodě je možné zvolit jiný pramen/) v rozsahu cca 5 - 10 hodin četby (může tedy jít o článek, kapitolu či jnou část publikace), z něhož si student pořídí excerpta či konspekt (jež donese ke zkušce) a promyslí si, jakým (jedinečným) způsobem je v daném textu pojednáno o člověku a jaké může mít taková perspektiva vliv na jeho budoucí profesi. (V případě aktivního přístupu studujícího, tedy při pravidelné aktivní účasti studujícího na diskusích, při splnění dobrovolného referátu a při prokázání základních znalostí může vyučující upustit od ústní zkoušky.) Ústní zkouška proběhne tedy jako pohovor (může mít též podobu kolokvia) a) nad tematikou přednášek (a/či povinné literatury) - je možné si s sebou vzít vlastní zápisky z přednášek či excerpta z knihy; b) nad obsahem prostudovaného textu - je třeba mít s sebou excerpta z textu, konspekt či předložit esej, seminární práci. (Tuto část zkoušky je možné nahradit ústním referátem předneseným během přednášek. Orientační kritéria pro hodnocení zkoušky:
|