|
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.01.2019)
Cílem předmětu je rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2019)
Literatura základní Bartoňová, M. (2012, 2018). Specifické poruchy učení. Brno: Paido. Bartoňová, M. (2014). Students with Intelectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: MU. Elliot. J. G., Grigorenko, E., L. (2014). The Dyslexia Debate. New. York. Cambrige University Press. Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha. Grada Kucharská, A. (ed.) (2000). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál. Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál. Hallowell, E. M., Ratey, J. J. (2007). Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Návrat domů. Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál. Reid, G. (2009). Dyslexia: A practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell. Reid, G., Green. S. (2007). 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. London: Continuum.
Literatura doporučená Altmanová, M. (2010). Hyperaktivní a nepozorné dítě - Podněty k práci s dětmi s ADHD. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna. Bartoňová, M. (2014). Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: MU. Bartoňová, M. (ed.) (2005). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. Bartoňová, M. (2014). Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení. In Pipeková, J., Vítková, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Barkley, R. A., Murphy, K. R. (1998) Atention-Deficit Hyperaktivity Disorder A Clinical Workbook. 2nd ed. New York: The Guilford Press, Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. 2nd ed. Guilford Publications, New York. Busch, T. W., Pederson, K., Espin, Ch. A., Weissenburger, J. W. Teaching Students with Learning Disabilities: Perceptions of a First-Year Teacher. Journal of Special Education. Summer 2001, Vol. 35 Issue 2, p92-99. Dostupné z: http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.muni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=16c9ae13-4fe5-49d1- bb2f-2cfad9d75373%40sessionmgr110&vid=0&hid=107 Sefrointen, G. (1999) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál. Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.01.2019)
OBECNÉ OTÁZKY · Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení · Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení · Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání · Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí · Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD . Deficity dílčích funkcí · Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení · Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení · Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR · Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení · Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) · Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
SPECIALIZAČNÍ OKRUHY: · Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU · Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři · Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody · Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU · Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU · Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU · Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení · Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení · Sociální a kulturní potřeby jedince s SPU v životě · Odstraňování bariér neúspěchu čtenářská a matematická gramotnost |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (09.02.2022)
Vypracovat recenze zahraniční tematické publikace. Zpracovat případovou studii z dosavadních výsledků výzkumných studií k tématu specifických poruch učení. Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky. |