Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (14.05.2019)
Kurz je vstupní branou do studia pedagogiky. Seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Pozornost je věnována nejen základním kategoriím pedagogiky, ale též vybraným otázkám učitelského a vychovatelského povolání, českému vzdělávacímu systému a jeho perspektivám v evropském kontextu. Důraz je položen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
The course is an entrance gateway to the professional study of education. It familiarizes students with the nature of educational science and leads them to the mastery of modern educational terminology. Attention is given not only to the basic categories of theory of education, but also to selected questions about teacher's and educator's occupation, Czech education system and its perspectives in the European context. Emphasis is given to value orientation of education and its significance to the humanization of education.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru. Studenti by měli pochopit obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
The goal of subject is to disclose modern theory of education to students, familiarize them with basic terminology and structure of field. Students should be able to understand general theory of education as a crucial modern scientific discipline, whose findings make up foundation for further study and practice in the field of upbringing and education.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (14.05.2019)
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z.; TVRZOVÁ, I.; VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.
FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.
PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z.; TVRZOVÁ, I.; VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.
FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.
PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
Písemná zkouška formou testu, student má 3 pokusy, z toho dva opravné.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
Written exam in the form of a test, student has 3 attempts, two of them corrective.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (14.05.2019)
1. Pedagogika jako věda, zdroje pedagogických informací.
2. Základní pedagogická terminologie.
3. Disciplíny pedagogiky.
4. Výchova a vývoj člověka, výchova a společnost.
5. Pedagogičtí pracovníci, profese učitele.
6. Český vzdělávací systém.
7. Aktuální otázky českého vzdělávání.
8. Nové trendy v pedagogické teorii i praxi.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.07.2019)
1. Education as a science, conception of education, sources of educational information.
2. Basic educational terminology
3. Educational disciplines and their current issues.