Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
Pokus o průřez současným stavem vědomostí týkající se chování člověka. Kurs seznamuje s posledními poznatky genetiky chování, evoluční biologie a molekulární genetiky v konfrontaci s filosofií. Geny, prostředí a lidská svoboda jsou tři možné fenomény určující lidské jednání. Kurs se snaží položit otázky týkající se vzniku člověka z pohledu fylegeneze i ontogeneze i poukázat na subtilnější problematiku lidského vědomí a jednoty či rozdílnosti mezi "brain" a "mind".
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
An attempt of the cross-section of the contemporary state of knowledge concerning human behaviour. The modern state of our knowledge concerning genetics of behaviour, evolutionary psychology, molecular genetics is confronted with the wide field of philosophy. Genes ("nature"), environment ("nurture") and freedom of man are three possible phenomenons determining human behaviour. The course deals with human evolution and phylogeny as well as human ontogeny and is attempting to raise a question refer to the unity or the difference between "brain" and "mind".
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
Cílem předmětu je pokus o zodpovězení jedné z nejobtížnějších otázek filosofie "co je člověk?" Jednotlivé přednášky se vždy týkají člověka, ale každá z jiného úhlu pohledu. Diskutován bude pohled molekulární genetiky, genetiky chování, embryologie, evoluční biologie, evoluční psychologie a filosofie. Pro přírodovědce je nepochybný vliv genů a prostředí, filosof by přidal kategorii lidské svobody.
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
The aim of this course is an attempt of raising a question "what does it mean to be a human?" Each individual lecture will deal with a human being, but every one from the different point of view. The view of molecular genetics, genetics of behaviour, embryology, evolutionary psychology and philosophy will be discussed. The influence of genes and environment is for science without discussion, the philosophy would add the category of human freedom.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
Alcock, J., (2001) The Triumph of Sociobiology. Oxford: Oxord University Press
Jobling, M.A., Hurles, M.E., Tyler-Smith, C., (2004) Human Evolutionary Genetics. Garland Publisher, New York
Jonas, H., (2001) The Phenomenon of Life. Toward a Philosophical Biology. Northwestern University Press, Evanston, Illinois
Lewontine, R., (2001) The Triple Helix Cambridge, MA: Harvard University Press
Lumsden, C.J., Wilson, E.O., (1981) Genes, Mind and Culture:The Coevolutionary Process. Cambridge, MA:Harvard University Press.
Neubauer, Z., (2002) Biomoc, Malvern, Praha
Strachan, T., (2004) Human Molecular Genetics. Garland Science, London and New York.
Rose, S., (2005) Lifelines. Life Beyond the Gene. Vintage, London
Richards, J.E., Hawley, R.S., (2005) The Human Genome. A User´s Guide. 2nd ed. Elsevier Academic Press, Burlington, MA, USA
Wilson, E.O., (1978) On Human Nature. Cambridge,MA:Harvard University Press.
Wilson, E.O., (2000) Sociobiology: The New synthesis. Cambridge MA: Harvard University Press.
Workman, L., Reader, W., (2004) Evolutionary Psychology, Cambridge, Cambridge University Press
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
Alcock, J., (2001) The Triumph of Sociobiology. Oxford: Oxord University Press
Jobling, M.A., Hurles, M.E., Tyler-Smith, C., (2004) Human Evolutionary Genetics. Garland Publisher, New York
Jonas, H., (2001) The Phenomenon of Life. Toward a Philosophical Biology. Northwestern University Press, Evanston, Illinois
Lewontine, R., (2001) The Triple Helix Cambridge, MA: Harvard University Press
Lumsden, C.J., Wilson, E.O., (1981) Genes, Mind and Culture:The Coevolutionary Process. Cambridge, MA:Harvard University Press.
Strachan, T., (2004) Human Molecular Genetics. Garland Science, London and New York.
Rose, S., (2005) Lifelines. Life Beyond the Gene. Vintage, London
Richards, J.E., Hawley, R.S., (2005) The Human Genome. A User´s Guide. 2nd ed. Elsevier Academic Press, Burlington, MA, USA
Wilson, E.O., (1978) On Human Nature. Cambridge,MA:Harvard University Press.
Wilson, E.O., (2000) Sociobiology: The New synthesis. Cambridge MA: Harvard University Press.
Workman, L., Reader, W., (2004) Evolutionary Psychology, Cambridge, Cambridge University Press
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
Přednášky s možností okamžitého vstupu do diskursu.
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
The lectures with possibility of raising questions and immediate discussion.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
Přítomnost na přednáškách a závěrečný pohovor.
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
The attendance and the final informal oral examination.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (06.03.2013)
1. Úvod do behaviorální genetiky. Zdroje lidského jednání.
2. Úvod do epigenetického myšlení. Vliv epigeneticky na evoluční proces.
3. Příroda a morálka. Naturalistický chybný závěr.
4. Člověk a zvíře: rozdíl kvantitativní nebo kvalitativní. Používání nástrojů u zvířat.
7. Počátek druhu Homo sapiens. Vliv evoluční biologie a sociobiologie. Evoluce člověka.
8. Počátek druhu Homo sapiens II. Homo floresiensis. Počátky umění a výroby nástrojů. Počátek řeči.
9. Otázka "self". Neurofyziologie, teorie identity "brain" a "mind", alternativní teorie a pokus o jejich kritické zhodnocení.
10. Zdroje jednání člověka: geny, prostředí, svoboda.
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (09.11.2009)
1. Human Genome Project, self-understanding of the human being, racism, the position of Homo sapiens sapiens in an evolutionary tree.
2. A human and an animal: difference rather quantitative or qualitative? Ethical concerns: problem of patenting of genes, insurance companies, employment and unemployment for the reasons of genetic composition.
3. Naturalistic fallacy. "Is" and "ought", the difference between "natural" nad "moral"
4. The evolutionary origin of Homo sapiens sapiens.
5. The influence of evolutionary biology nad eviolutionary psychology. The beginning of art and ethics in the course of an evolution of a man.
6. The causes of human behaviour: genes, environment, freedom. The ethics between behaviourism and genetic determinism.
7. The beginning of individual Homo sapiens sapiens. Embryology, status of the embryo.
8. The reproductive cloning, therapeutic cloning, attempts of the definition of human being and human person, ontological personalism and empirical functionalism.
9. The question of the "self". Neurofyziology, theory of identity, dualism between "brain" and "mind" and all the pros and cons.