Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
Úvodní motivační praxe, jejímž cílem je vzbuzení zájmu a uvedení studentů do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy
uvedení do problematiky předškolního vzdělávání
seznámit se s prostředím a životem v mateřské škole
získat pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky)
Literatura
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP 2004.
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Rok v mateřské škole. Praha, Portál 2003,
ISBN 80-7178-847-3.
Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
practice
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2010)
100% účast studenta na praxi (doložená docházkovým listem studentů na praxi)
vyplněný hodnotící list
splnění zadaných úkolů fakultním učitelem a pozitivní hodnocení studenta
zpracování a předložení pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, reflexí, seznam prostudované odborné
literatury, seznam a analýza pedagogické dokumentace, seznam akcí, jichž se student zúčastnil atd.)
odevzdání seminární práce (charakteristika psychocociálních podmínek mateřské školy, charakteristika prostředí, esej na téma Já učitelka mateřské školy)
Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2010)
? hospitační činnosti
? pohospitační reflexe (rozbory)
? první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi)
? drobné asistenční činnosti
? cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol)
? rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou mateřské školy