|
|
|
||
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)
1.Úvod – Vymezení psychických procesů; experimentální psychologie, kognitivní psychologie, neurovědy, kybernetika; metody studia psychických procesů; 2. Pozornost - základní pojmy, teorie a modely pozornosti, nástin neuroanatomických a neurochemických pozornostních korelátů; teorie integrace znaků, poruchy prostorové pozornosti, neglect, zaměření, selektivní pozornost; 3. Paměť - druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, procedurální paměť, epizodická a sémantická paměť, paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť; 4 . Učení - habituace, senzitizace. Klasické a operantní podmiňování. Asociační učení. Sociální učení – učení o podnětu, o prostředí, emulace, imitace. Imprinting. „Vhled". Vyučování, zprostředkované učení; 5. Vědomí, cirkadiánní rytmy, spánek; 6. Zraková percepce – historie zkoumání zrakové percepce, vnímání hloubky, rozpoznávání objektů, vnímání pohybu, vnímání obličeje; 7. Sluch a jazyk – zpracování zvuku, akustická vodítka, funkce a vlastnosti jazyka, učení jazyka, čtení, bilingvismus; lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči, rozpoznání psaného textu, zpracování vět, produkce řeči, poruchy řeči; 8. Reprezentace poznatků – mentální reprezentace; pojmy a význam, představy, abstrakce, kategorizace, kognitivní mapa; přenesení významu, generalizace; schopnost porovnávání, rozpoznávání vztahů, tvorba asociací; 9. Myšlení – myšlení, řešení problémů, rozhodování; dobře a špatně definované problémy, expertní řešení problémů, heuristiky při řešení problémů, tvořivost, talent, mentální modely, teorie subjektivní očekávané hodnoty - normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování, dedukce, indukce; vyvozování kauzality; folková fyzika, psychologie; 10. Motivace – instinkty, pudy, evoluční motivy; vnitřní a vnější, implicitní a explicitní motivy, podnět, pobídka, cíl, posílení a trest; základní psychické potřeby; inhibice, vyhledávání nového, bažení, závislost; tělesná regulace, homeostáze, zpětná vazba, vybuzení a valence; stres, zvládání, podpora; 11. Emoce – evoluční, kognitivní a konstruktivistické přístupy; klasické teorie emocí; funkce emocí; afektivní procesy; evaluační procesy, emoční zkušenost; „základní emoce"; vybuzení a valence; nálada, emoční stav; priming; emoce spojené se sebeuvědoměním, rozpoznávání emocí; štěstí; regulace emocí; emoční paměť; 12. Prostorová paměť a navigace – vodítka, orientace, mapy, referenční rámce, kognitivní mapa; kódování prostoru, plánování cesty, kotvení; 13. Plánování, výkonné funkce – preference, plánování sekvence, inhibice chování, zaměření pozornosti (mentální zaměření), distraktory, přepínání mezi cíli, vyhledávání relevantních informací; seberegulace.
|
|
||
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno úspěšným složením písemného testu sestávajícího z otevřených otázek a otázek s výběrem ze 4 možností:
Klasifikace:
|
|
||
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu. |