SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Psychology - YMPP002
Title: Obecná psychologie
Guaranteed by: Programme Theoretical and Research Psychology (24-TVP)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Jan Jaroš, Ph.D.
Mgr. Juraj Jonáš, Ph.D.
doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
Co-requisite : YMPP001
Incompatibility : YTVP002
Interchangeability : YTVP002
Is co-requisite for: YMPP003, YMPC005, YMPC013, YMPC007, YMPC002, YMPP001, YMPV005, YMPV006, YMPV007, YMPV008, YMPC003, YMPC006, YMPP004, YMPP005, YMPV001, YMPV017
Is incompatible with: YTVP002
Is pre-requisite for: YMPC011, YMPC010
Is interchangeable with: YTVP002
In complex pre-requisite: YBSB043
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a principy z oblasti studia psychických procesů. Kurz připravuje pojmovou základnu pro porozumění dalším tematicky specializovaným povinně volitelným kurzům, se zaměřením na kognitivní procesy či chování.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

1.Úvod – Vymezení psychických procesů; experimentální psychologie, kognitivní psychologie, neurovědy, kybernetika; metody studia psychických procesů;

2. Pozornost - základní pojmy, teorie a modely pozornosti, nástin neuroanatomických a neurochemických pozornostních korelátů; teorie integrace znaků, poruchy prostorové pozornosti, neglect, zaměření, selektivní pozornost;

3. Paměť - druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, procedurální paměť, epizodická a sémantická paměť, paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť;

4 . Učení - habituace, senzitizace. Klasické a operantní podmiňování. Asociační učení. Sociální učení – učení o podnětu, o prostředí, emulace, imitace. Imprinting. „Vhled". Vyučování, zprostředkované učení;

5. Vědomí, cirkadiánní rytmy, spánek;

6. Zraková percepce – historie zkoumání zrakové percepce, vnímání hloubky, rozpoznávání objektů, vnímání pohybu, vnímání obličeje;

7. Sluch a jazyk – zpracování zvuku, akustická vodítka, funkce a vlastnosti jazyka, učení jazyka, čtení, bilingvismus; lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči, rozpoznání psaného textu, zpracování vět, produkce řeči, poruchy řeči;

8. Reprezentace poznatků – mentální reprezentace; pojmy a význam, představy, abstrakce, kategorizace, kognitivní mapa; přenesení významu, generalizace; schopnost porovnávání, rozpoznávání vztahů, tvorba asociací;

9. Myšlení – myšlení, řešení problémů, rozhodování; dobře a špatně definované problémy, expertní řešení problémů, heuristiky při řešení problémů, tvořivost, talent, mentální modely, teorie subjektivní očekávané hodnoty - normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování, dedukce, indukce; vyvozování kauzality; folková fyzika, psychologie;

10. Motivace – instinkty, pudy, evoluční motivy; vnitřní a vnější, implicitní a explicitní motivy, podnět, pobídka, cíl, posílení a trest; základní psychické potřeby; inhibice, vyhledávání nového, bažení, závislost; tělesná regulace, homeostáze, zpětná vazba, vybuzení a valence; stres, zvládání, podpora;

11. Emoce – evoluční, kognitivní a konstruktivistické přístupy; klasické teorie emocí; funkce emocí; afektivní procesy; evaluační procesy, emoční zkušenost; „základní emoce"; vybuzení a valence; nálada, emoční stav; priming; emoce spojené se sebeuvědoměním, rozpoznávání emocí; štěstí; regulace emocí; emoční paměť;

12. Prostorová paměť a navigace – vodítka, orientace, mapy, referenční rámce, kognitivní mapa; kódování prostoru, plánování cesty, kotvení;

13. Plánování, výkonné funkce – preference, plánování sekvence, inhibice chování, zaměření pozornosti (mentální zaměření), distraktory, přepínání mezi cíli, vyhledávání relevantních informací; seberegulace.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno úspěšným složením písemného testu sestávajícího z otevřených otázek a otázek s výběrem ze 4 možností:

  • 48 otázek (4 otázky/téma) s výběrem z možností, každá za 1 b.
  • 4 otázky s volnou odpovědí (každá týkající se jiného tématu), max. 3 b. za každou
  • dosažitelné maximum: 60 b.

Klasifikace:

  • 30 a méně bodů = neprospěl/a
  • 31 - 40 b. = dobře
  • 41 - 50 b. = velmi dobře
  • 51 - 60 b. = výborně
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html