SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychosocial crisis co-operation - RJS581
Title: Psychosociální krizová pomoc
Guaranteed by: Jabok (27-J)
Faculty: Protestant Theological Faculty
Actual: from 2022 to 2023
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Anna Juráčková
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (12.10.2022)

Vodítka k rozhovoru s lidmi, kteří se setkali s neštěstím, a k jeho zpracování

POŽADOVANÉ VÝSTUPY PRO NAPLNĚNÍ PROFILU ABSOLVENTA

pro předmět Psychosociální krizová spolupráce v rámci Bc. programu ETF 2012/2013

CÍLE CVIČENÍ

• určit na základě volného rozhovoru v pozici "člověk - člověk" potřeby, hodnoty, síly, zdroje a strategie zvládání u našeho protějšku (= člověka, který se setkal s neštěstím, v našem smyslu s ohraničenou událostí, která "dopadá"), aniž se na ně musíme přímo ptát

• upevňovat se v základní dovednosti pro PsKS a pomáhající profese (= vedení rozhovoru)

• prakticky dokázat znalost předmětu

• učit se ze zkušenosti druhého člověka

ÚVOD

Souvislosti rozhovoru:

• Uveďte, s kým (a proč zrovna s ním) jste se na rozhovoru domluvili. Jak jste mu vysvětlili, k čemu rozhovor potřebujete? Proč myslíte, že Vám vyhověl? Díky čemu jste od něj získali souhlas ke zveřejnění rozhovoru před vyučující a spolužáky?

• Předkládáte poučený souhlas vytvořený s člověkem, s kterým vedete rozhovor, a jím podepsaný. Poučený souhlas má dvě části: informační list a prohlášení.

STAŤ

Veďte rozhovor. V rozhovoru zjišťujte (uvádím v podobě otázek přímých):

• Prosím popište událost, kterou máte na mysli: co se tehdy stalo?

Jak je to dlouho = kdy se to stalo?

Jako kdo jste se s událostí setkal/a? (příklady: jako oběť přímá; příbuzný přeživší oběti přímé; pozůstalý po oběti přímé; profesně - hasič, policista, zdrav. záchranář; strojvedoucí, novinář, atp.)

• Prosím, mohl/a byste popsat, které chvíle byly pro Vás na události a po ní nejhorší?

• Kdy asi (za jak dlouho) po události, jste si uvědomil/a, že už je to zase dobré?

Co pro Vás znamená (podle čeho poznáte), že už je to "zase dobré"?

• Zamyslete se teď prosím nad pomocí pro sebe:

Vnímal/a jste něco jako pomoc?

Pokud ano, co pro Vás kdy (vzhledem k nejhorším okamžikům) bylo pomocí a kdo Vám pomohl?

Pokud ne, jakou pomoc byste kdy (s přihlédnutím k nejhorším okamžikům) a od koho uvítal/a?

Popište, co z chování blízkých nebo záchranářů, novinářů atp. jste vnímal/a jako pomáhající.

Co Vám naopak na jejich chování vadilo (bylo zraňující)?

Komu jste pomáhal/a Vy?

• Změnila nebo nějak ovlivnila ta událost Vás anebo Váš život? Pokud ano, jak?

• Uveďte cokoli, co byste chtěl/a k tématu doplnit.

Uvedené otázky slouží pro inspiraci, nikoli proto, abyste jimi omezili vyprávějící/ho, sebe nebo rozhovor o neštěstí. Rozhovor zaznamenávejte tak, abyste zachytili přímou řeč vyprávějící/ho.

ZÁVĚR

Výsledně zpracujte rozhovor na dvě stránky A4 a předložte spolu s poučeným souhlasem a celkovým přepisem rozhovoru. Na dvou stránkách:

• Uveďte souvislosti rozhovoru.

• Uveďte souhrn vyprávěného příběhu.

• Uveďte POTŘEBY, HODNOTY, (vnitřní) SÍLY, (vnější) ZDROJE a STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ vyprávějící/ho doložené jeho/jejími přímými citacemi, které mají podklad v rozhovoru. Určete, v čem daný člověk nachází NADĚJI, SMYSL, POKOJ, VDĚČNOST.

• Reflektujte (= uvědomujte si a pojmenovávejte) úkol a sebe v něm: uvědomujte si a pojmenovávejte proces dojednávání a vedení rozhovoru, (proměňující se) vztah s Vaším protějškem atp. Určete místa v rozhovoru (nebo při jeho dojednávání), která byla pro Vás významná, a pojmenujte, čím. Určete, co Vás k druhému člověku přibližovalo, a kdy jste od něj pociťovali odstup. Atp. Co jste se sami o sobě dozvěděli ve vztahu k úkolu tohoto typu?

POSTUP CVIČENÍ A ZKOUŠENÍ

Pokud nestačíte splnit úkol v hodinách výuky, budete pokračovat obvyklým způsobem: napíšete se k rozmluvě nad úkolem na vypsané datum a týden před tímto datem zašlete či doručíte na mou adresu na ETF (Černá 9, Praha 1) písemně zpracovaný úkol v papírové podobě.

Počítejte prosím s tím, že pro udělení klasifikovaného zápočtu budu zjišťovat

• Váš základní přehled o zákonech 101, 239, 240/2000 Sb.;

• Vaši základní znalost Standardů psychosociální krizové pomoci a spolupráce (GŘ HZS, 2010);

• dovednost vedení rozhovoru a jeho rozboru (písemný úkol - viz zadání výše); na rozhovoru je posuzována Vaše:

  • dovednost zacházení s poučeným souhlasem;
  • dovednost vedení rozhovoru;
  • dovednost rozboru - určení potřeb, hodnot, sil a zdrojů, strategií zvládání (včetně nacházení naděje, smyslu, pokoje, vděčnosti) - a znalost uvedených kategorií;
  • dovednost sebe/reflexe.

Děkuji a těším se na shledanou.

Bohumila Baštecká, bastecka@etf.cuni.cz

25. února 2013

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html