SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practical Theology - Catechetics - RETKN6033
Title: PTPV2-Praktická teologie - katechetika
Guaranteed by: Department of Practical Theology (27-PT)
Faculty: Protestant Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C [HS]
summer s.:12/0, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Ondřej Macek, Ph.D.
Class: elective
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (22.06.2021)
Náboženská pedagogika je interdisciplinární předmět na rozhraní oborů theologie a pedagogiky. Zabývá se
vnímáním, analýzou a pojetím procesů náboženské výuky, učení a vývoje v kontextu společenských, kulturních a
náboženských vztahů. Referenčními vědami náboženské pedagogiky jsou pedagogika, psychologie, sociologie,
teologie a religionistika. Předmětem výzkumu a výuky náboženské pedagogiky jsou všechny oblasti
náboženského učení od náboženské socializace v rodině, přes výuku ve škole a katechezi církví až po
náboženský vývoj v průběhu života. Součástí předmětu je také teorie náboženského učení za měnících se
sociálních podmínek, včetně historické perspektivy. Katechetika speciálně je oborem náboženské pedagogiky,
který se zabývá vzdělávacímu procesy v církvi. Katechetika se zaměřuje na náboženské učení, které je závislé na
vyznání.
Přednáška uvádí do této disciplíny.
Struktura přednášky:
1. základní pojmy, katechetika jako obor
2. náboženské učení a jeho didaktika
3. škola a církev jako nositelé vzdělání – historická perspektiva
4. základní koncepty katechetiky 20. a 21. století
5. didaktická analýza
6. učitel
7. metody
8. skupiny a oblasti katecheze z biografického hlediska

Literature - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (22.06.2021)

ADAM, Gottfried - LACHMANN, Rainer (ed.). Methodisches Kompendium für den Religionsunterricht 1. Göttingen 2002.

ALBERICH, Emilio - DŘÍMAL, Ludvík. Katechetika. Praha, 2008.

BALDERMANN, Ingo. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava, 2004.

BUBMANN, Peter - DOYÉ, Götz - KESSLER, Hildrun - OESSELMANN, Dirk - PIROTH, Nicole - STEINHÄUSER, Martin (ed.). Gemeindepädagogik. Berlin, 2012.

GRETHLEIN, Christian. Fachdidaktik Religion. Evangelischer Religionsunterricht in Studium und Praxis. Göttingen 2005.

MUCHOVÁ, Ludmila. Cíle a cesty k hlubšímu lidství. Didaktika náboženství v České republice pro 21. Století. České Budějovice, 2016.

ROTHGANGEL, Martin - ADAM, Gottfried - LACHMANN, Rainer (ed.). Religionspädagogisches Kompendium, Göttingen 2012.

SCHRÖDER, Bernd. Religionspädagogik. Tübingen, 2012.

SCHWEITZER, Friedrich (ed.). Lehrbuch praktische Theologie. 1. Religionspädagogik. Gütersloh , 2006.

THEISSEN, Gerd. Zur Bibel motivieren. Aufgaben, Inhalte und Methoden einer offenen Bibeldidaktik. Gütersloh 2003.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (22.06.2021)

V kombinované podobě probíhá přednáška formou pravidelných studijních konzultací a domácího studia, které zahrnuje četbu zadaných textů a písemné vypracování jednotlivých úkolů.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (22.06.2021)

Například:

https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=551 "katecheta"

Přednáška a seminář spolu úzce souvisí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html